Iedere keer dat uw bedrijf een factuur stuurt aan een klant, heeft u een kans dat de schuld niet wordt betaald. Dit leidt tot risico’s voor de cashflow en winstgevendheid van uw bedrijf. Eén grote onbetaalde factuur kan ervoor zorgen dat de groei van uw bedrijf in gevaar komt of zelfs leidt tot faillissement van uw bedrijf. Linda Meeder, online communicatiemanager bij kredietverzekeraar Euler Hermes, somt de 5 meest voorkomende signalen voor u op. En geeft u tips om problemen te voorkomen.

Heeft u niet betalende klanten?

Onderstaande signalen kunnen betekenen dat uw klanten in zwaar weer verkeren:

1. Late betalingen

Probeert uw klant betalingsvoorwaarden te wijzigen of voldoet hij niet meer aan de betalingsovereenkomst? Het is aannemelijk dat ze een lage cashflow hebben.

2. Twijfelachtige kredietbeslissingen

Heeft uw klant een abnormale, grote deal gesloten met een verdachte partij? Wees op uw hoede. Zijn problemen kunnen uw problemen worden, als hij geen goed creditmanagementproces voert op deze partij.

3. Nieuwe financiering

Probeert uw klant steeds nieuwe financiering te krijgen of wisselt hij regelmatig van bank?
Zij kunnen dit doen omdat de huidige bank geen krediet meer verstrekt. Ben hier alert op!

4. Toename controles

Staat uw klant continu onder verscherpt toezicht bij kredietverstrekkers? Dit kan betekenen
dat ze moeite hebben met betalen van de schuldeisers.

5. Excuses, excuses, excuses

Non-stop excuses van uw klant waarom hij niet betaalt, kan een signaal zijn dat er betaalproblemen zijn.
Voorkom problemen wanneer u start met een nieuwe klant

U neemt een mooie order aan van een nieuwe klant. Natuurlijk bent u blij, maar bent u zich bewust van de risico’s die u loopt door deze klant op rekening te beleveren? De kans bestaat dat deze klant na een mooie start plotseling zijn facturen niet meer betaalt? Dit kan zomaar het voortbestaan van uw eigen onderneming in gevaar brengen. Zorg daarom voor een goed en efficiënt debiteurenbeheer. Ook voordat u een nieuwe order aanneemt.

Bekijk uw nieuwe klanten grondig op financiële status, kredietgeschiedenis en de relatie met andere debiteuren en crediteuren. Maak een risicoanalyse van alle nieuwe klanten en bepaal hoe en hoe vaak u de nieuwe klant monitort. En zorg dat u continu nieuwe financiële informatie verzamelt van uw klanten, zeker wanneer het risicoprofiel hoog is.

Bekijk hier de infografic

Een goed creditmanagementproces dekt niet alle risico’s. Met bijvoorbeeld een kredietverzekering dekt u het betaalrisico af. Waardoor u met vertrouwen kunt groeien in binnen-en buitenland.

Bron: Euler Hermes