Bij kleine klantportefeuilles biedt Excel genoeg mogelijkheden om uw debiteurenbeheer gestructureerd uit te voeren maar zodra het aantal klanten gaat stijgen is specialistische credit management software een absolute must.

Er zijn diverse credit management softwarepakketten op de markt. Een goed pakket kan u helpen uw DSO te verlagen en uw werkkapitaal te vergroten, omdat er meer structuur in uw debiteurenbeheer komt. Een bijkomend voordeel is dat het u voor u als debiteurenbeheerder zorgt voor tijdsbesparing. Ik geef u een aantal tips die u kunnen helpen bij het uitzoeken van het juiste pakket.

Drie tips waaraan een goed pakket moet voldoen 

Onderstaand de drie tips. Ik ga niet in op de standaard functionaliteiten van pakketten zoals onder andere actiepad inrichting, werken met diverse administraties, aantal gebruikers, gebruikersrollen aangezien deze opties in vrijwel alle pakketten voorkomen. 

1. Segmenteren

Het pakket moet de mogelijkheid bieden om uw klanten te segmenteren, zodat u de juiste actie op het juiste moment voor de juiste klant kunt uitvoeren. Het segmenteren van verschillende klantentypes helpt u om op relatief simpele wijze uw debiteurenbeleid te structureren. Lees meer over de voordelen van segmenteren in: klantsegmentatie niet alleen een feestje voor grote bedrijven  

2. Rapportages

Meten is weten. Zorg bij het uitzoeken van uw pakket dat er een uitgebreide rapportage module beschikbaar is. Hierdoor kunt u door middel van analyses uw debiteurenbeheer beleid aanpassen.  

3. Gebruiksgemak

Goede credit management software onderscheidt zich door middel van het gebruikersgemak.  Er kan van alles bedacht worden om het mooi en fancy eruit te laten zien maar dat de gebruikers er makkelijk in kunnen werken moet centraal staan.

Kortom met de juiste credit managementsoftware bent u in staat om uw debiteurenbeheer efficiënter in te richten. Een goed software pakket zorgt ervoor dat u uw klanten kunt segmenteren, waardoor u de juiste actie, op het juiste moment en door de juiste medewerker kunt uitvoeren. U kunt op basis van rapportages uw beleid gemakkelijk aanpassen.

Hierdoor bent u in staat mede door beter inzicht om uw DSO te verlagen en uw werkkapitaal te optimaliseren.

Bron: Graydon Blog