Welke zaken zijn goede indicatoren van groei van een bedrijf? Tot nu toe bestaan hier alleen maar aannames over, maar een echte blauwdruk voor groei ontbreekt. Voor het eerst worden met behulp van data science deze groeifactoren op een wetenschappelijke manier in kaart gebracht. De Nederlandse universiteit voor data science JADS (Jheronimus Academy of Data Science) en bedrijfsinformatiespecialist Graydon gaan hieraan samenwerken.

“Tijdens hun levenscyclus ondergaan sommige bedrijven een enorme groei. Maar er zijn ook bedrijven die door de jaren heen min of meer dezelfde omvang houden”, zegt Arjan van den Born van JADS. “Er lijkt geen blauwdruk voor succes of groei te zijn. Zelfs nu – na meer dan een eeuw waarin de wetenschap zich volop heeft gebogen over wat de succesfactoren van ondernemerschap zijn – is er nog steeds geen eenduidig, waterdicht groeimodel.”

“Wij zijn een samenwerking aangegaan met JADS omdat we willen onderzoeken wat de bepalende elementen zijn van succesvolle organisaties”, legt Rob Veneboer, COO van Graydon uit. “Waarom groeien zij? Wat doen de bedrijven anders? Welke overeenkomsten tonen ze? Investeren ze veel? Kennen ze de klantvraag of de potentie in de markt beter dankzij inzet van slimme data?”

Nieuwe data science technieken voor sterkere voorspellingen

Om op deze vragen een antwoord te kunnen bieden ontwikkelen data scientists van Graydon en JADS aan de hand van big data analyses nieuwe modellen die groei van bedrijven kan verklaren en zelfs voorspellen. Daarnaast wordt, met behulp van de allernieuwste data science inzichten en –toepassingen, de voorspellende kracht van beschikbare bedrijfsmodellen verbeterd.

Waar tot nu toe bedrijfsgroei de belangrijkste factor voor succes was, zal er nu gekeken worden naar voorheen ontoegankelijke data – zoals ongestructureerde data van websites – om nieuwe variabelen en inzichten te verkrijgen. Dit gebeurt met gebruik van state-of-the-art technieken zoals scraping, natural language processing en machine learning. Daarnaast ambieert de samenwerking tussen Graydon en JADS ook het identificeren van volstrekt nieuwe, potentieel waardevolle gebieden voor datacollectie.

“Wij geloven dat de manier waarop je omgaat met informatiestromen van groot belang is bij de uitvoering van je organisatie,” zegt Veneboer, “dat is ook de reden waarom we zowel middelen als kennis beschikbaar stellen voor wetenschappelijk onderzoek. Graydon is altijd op zoek naar partnerships om samen te werken aan oplossingen en informatie die het bedrijfsleven sterker maken.”

De samenwerking tussen Graydon en JADS zal stapsgewijs intensiveren. Elke vervolgstap wordt op basis van de behaalde resultaten genomen. Arjan van den Born van JADS: “Graydon is een toonaangevende aanbieder van bedrijfsinformatie. Bovendien delen we dezelfde ambitie, om bedrijven en de economie met behulp van data en inzichten te laten groeien.”

Bron: Graydon