De NVI heeft afgelopen week de eerste certificaten uitgereikt aan de vier incassomedewerkers die het NVI Basis-examen hebben gehaald. De NVI Basis-module is ontwikkeld om het kennisniveau van incassomedewerkers uniform te toetsen en de professionaliteit van de branche te verhogen.

Toetsing vakbekwaamheid

Het is voor het eerst dat de NVI certificaten uitreikt aan medewerkers die specifiek op hun kennisniveau over wet- en regelgeving zijn getoetst. Deze module -die verplicht is gesteld door de NVI voor de medewerkers van haar leden- is ontwikkeld voor incassomedewerkers met klantcontact, die zowel met debiteuren als met opdrachtgevers communiceren.

Het examen

‘Superblij ben ik het behalen van het NVI Basis-certificaat. Nu kan ik tijdens een verjaardag ook eens een positief bericht over mijn incassovak vertellen. En kan ik aantonen dat ik alle incassoregels ken én kan toepassen.’ Met deze blije woorden nam incassomedewerker Debbie van Gerwen het certificaat in ontvangst dat haar werd overhandigd door NVI-voorzitter Jan Franssen.

De examens worden afgenomen door het Examenadviesburo, waarop toezicht plaatsvindt door de Examenkamer. Door accreditatie en erkenning vanuit de overheid en het bedrijfsleven is een landelijk draagvlak voor dit certificatensysteem gecreëerd. Tot eind 2018 hebben de incassomedewerkers de tijd om het NVI Basis-certificaat te behalen. In de loop van 2018 worden er nog twee modules ontwikkeld op andere, meer specifieke onderwerpen.

Ook opengesteld voor niet-leden

Uniek is dat de module ook is opengesteld voor medewerkers van niet-NVI gecertificeerde leden. Daarmee zet de NVI de weg open om via toetsing van het kennisniveau incassowerkzaamheden naar een hoger niveau te tillen. ‘Wij willen ervoor zorgen dat incasso-activiteiten op een professionele manier worden uitgevoerd. Door iedereen, dus ook door incassobureaus die geen lid zijn van onze organisatie’, aldus Franssen. ‘Maar al te vaak wordt de NVI aangesproken op gedrag van niet-leden en dat schaadt professionele incassobureaus. Met deze stap zorgen we ervoor dat iedereen er baat bij heeft; de medewerker in kwestie, de organisatie waar hij of zij werkt, maar zeker ook de persoon die wordt bejegend. In onze beleving moet incasso namelijk worden bedreven op de enige juiste wijze: met kennis van zaken en op een fatsoenlijke manier.’

Bron: NVI