Financieel presteren familiebedrijven beter dan ‘gewone bedrijven’ (zonder familie-inbreng). Familiebedrijven zijn gemiddeld 16% winstgevender en hun financiële waarde is gemiddeld 7% hoger. Opvallend is dat de score vooral hoger is bij bedrijven waarbij een familielid CEO of voorzitter van de raad van commissarissen is.

Dit blijkt uit recent onderzoek van Erasmus Centre For Family Business, BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. Waarden die karakteristiek zijn voor familiebedrijven, zoals bescheidenheid en degelijkheid, spelen onmiskenbaar een rol bij de betere prestaties. Ze zorgen voor een duidelijkere identiteit, wekken meer vertrouwen en zorgen voor meer loyaliteit onder personeel, klanten en leveranciers. Daarom is het voor familiebedrijven zinvol om hun familiewaarden goed te laten doorklinken in hun beleid en communicatie. Omdat ook bij zakendoen in het buitenland vertrouwen een grote rol speelt, geldt ook hiervoor dat familiebedrijven een streepje voor hebben.

Kwetsbaar

Vooral bij generatiewisselingen zijn familiewaarden kwetsbaar, omdat generaties in verschillende werelden leven en de nieuwe lichting vaak een andere levensinstelling heeft. Maar zolang er een duidelijke link blijft naar het verleden, is dat meestal geen probleem.

Bron: Euler Hermes