Janssen & Janssen heeft het betaalgedrag onder de nieuwe generatie, generatie Z onderzocht. We vroegen jongeren in de leeftijd tussen 15 en 24 jaar het hemd van het lijf over het betaalgedrag, schulden en communicatie. Daarnaast onderzochten we bij mbo- en hbo-onderwijsinstellingen welke impact dit op hun heeft. Voor welke uitdagingen staan zij in het financiële beheer van studiegelden?

Mensen uit generatie Z zijn geboren tussen 1992 en 2010 en nu tussen de 6 en 24 jaar oud. Zij vormen 22,49 procent van onze bevolking, voelen zich over het algemeen meer Europeaan dan Nederlander en zien gezinnen steeds meer als netwerken.

Voor hen…

…is internet net zo normaal als zuurstof en elektriciteit;

…bestaat er geen offline en online wereld;

…lopen werk/privé en leren/spelen door elkaar heen;

…is het normaal om altijd een of meerdere digitale apparaten aan te hebben staan;

…is (informatie) delen normaal, dit zijn ze gewend. Ze denken daarom ook anders over privacy.

Betaalgedrag

Op de vraag of het betaalgedrag de laatste jaren is veranderd kunnen we volmondig ja zeggen. Vooral onder jongeren tot 24 jaar, generatie Z. Zij maken geen onderscheid meer tussen off- en online. Dat loopt continu door elkaar. Dat wetende kun je hierop inspelen door hen te bereiken op de manier waarop zij dat prettig vinden. Steeds meer onderwijsinstellingen factureren dan ook digitaal.

De resultaten van dit grootschalig onderzoek naar het betaalgedrag van generatie Z werd in november gepresenteerd op de Credit Expo en tijdens het event de ‘debiteur van morgen’ voor financieel specialisten in het onderwijs.

Event ‘debiteur van morgen’

Ruim 55 onderwijsinstellingen waren dinsdag 29 november in Vineyard Food & Drinks in Utrecht vertegenwoordigd. Wat zijn de verschillen tussen de generaties X, Y en Z? En wat kunnen financieel verantwoordelijken doen om hun betaalgedrag te stimuleren? Eén van de sprekers was de bekende vlogger Teun Peters. Met 100.000 abonnees is hij met zijn 23 jaar niet alleen het boegbeeld van generatie Z, hij weet er ook alles van! Met zijn vlogs en samenwerking met vlogger Dylan Haegens bereikt hij wekelijks 900.000 jongeren. Tijdens het congres werd duidelijk wat dé formule is om die doelgroep te bereiken. “Spreek in de taal van de jeugd, vermijd formeel taalgebruik en combineer online en offline communicatiemiddelen.”

Trendwatcher Herman Konings liet in zijn presentatie zien dat de verschillen tussen generatie X, Y en Z groot zijn. Konings voorziet veranderingen als het gaat om betaalgedrag en de manier waarop we omgaan met geld en met elkaar communiceren.

Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek? Neem dan vrijblijvend contact op met Lean van Santvoort, Communicatie Adviseur bij Janssen & Janssen, per e-mail: lean.vansantvoort@janssen-janssen.nl.

Bron: Janssen & Janssen