De afgelopen jaren was het kommer en kwel in de retailsector. Grote winkelketens die jarenlang het beeld in de winkelstraten bepaalden vielen een voor een om. De Nederlandse retail verandert in razend tempo. Mede als gevolg van een zeer sterke groei in de laatste maanden, laat de modesector over 2016 weer een omzetstijging van 2% zien. En de verwachting is dat de positieve ontwikkeling zich zal voortzetten. Jeroen Leijser en Frans van der Hoorn van Modint Credit & Finance schetsen 5 belangrijke ontwikkelingen.

Het nieuwe winkelen: altijd en overal

Consumenten willen hun producten op elk moment van de dag via elk kanaal kunnen kopen. Daarnaast zijn ze door het internet steeds beter geïnformeerd dan voorheen. Social media en vergelijkingssites beïnvloeden de keuze van de consument continu. Gemak staat steeds meer centraal bij de consument en cross channel winkelen past hier perfect in. Oriëntatie en de werkelijke aankoop vinden op een ander moment in een ander kanaal plaats. Door elkaar heen.

Als retailer moet je daarop inspelen door aanwezig te zijn in de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt, zogenoemd cross-channel. En op het juiste moment met het juiste aanbod de consument te verrassen.

Ken je klanten: persoonlijk aanbod voert de boventoon

De retail wordt geconfronteerd met een vergrijzende bevolking. En we krijgen in Nederland steeds meer kleine huishoudens. Dit heeft ook een effect op de retail. Gebruik van internet voor het doen van aankopen stijgt het hardst bij de groep senioren. Dit vraagt om nieuwe producten, maar vooral ook een andere service. Persoonlijke aandacht wordt steeds belangrijker en maatwerk voert de boventoon. Zowel websites als social media spelen hierbij een grote rol.

Eigenlijk kan geen enkele retailer meer zonder goede webshop. Maar een succesvolle formule voor online verkopen blijkt lastig. Ook de grote ketens hebben het zwaar in de online winkelstraten. Met een aantal uitzonderingen zoals Zara, Zalando en bijv Wehkamp. De webwinkel is een verlengstuk van het totale winkelconcept en geen op zichzelf staande vestiging. Consumenten struinen het internet af om vervolgens toch de fysieke winkel in te duiken voor de daadwerkelijke aankoop. En vice versa. Daarnaast speelt het retourneren veel webwinkels parten. De enkeling die het redt heeft alle schakels in de keten op orde. Fulfilment en schaalgrootte zijn key om de kosten van online te dekken.

Bepaal je positie: richt je op het juiste segment

De traditionele onderkant van de markt wordt bepaald door grote prijsvechters zoals Primark en Action. Prijs en een groot aanbod spelen binnen dat segment een grote rol. Retailers kunnen niet de hele markt bedienen en moeten kiezen om een prijsvechter te zijn of ze moeten kiezen voor een positie aan de top.

Maar hoe overleef je dan als relatief kleine speler? Retailers moeten meer dan ooit hun merk bewaken en laden naar de consument. Keuze voor een afgebakende doelgroep en focus hierop is een voorwaarde. Als retailer moet je je constant de vraag stellen wat je onderscheid van je concurrentie. En op welke manier je ervoor zorgt dat consumenten je vinden en bij jou kopen. Hiervoor moet je je klanten goed kennen en je aanbod en service op hen afstemmen.

Samenwerking: een must voor de toekomst

Het winkelbeeld is de laatste jaren sterk veranderd. Leegstand bepaalde de sfeer in de binnenstad van grote steden. Winkelstraten kunnen echter met een nieuwe visie het verschil gaan maken. Meer dan ooit moeten partijen elkaar opzoeken en zal samenwerking tussen partijen leiden tot een positieve ontwikkeling. De overheid investeert nu in een Retailagenda waarbij winkeliers, verhuurders en gemeenten gaan samenwerken om de aantrekkelijkheid van winkelstraten te verbeteren. Dit resulteert nu al in een verbetering van de leegstand door flexibilisering en nieuwe mengvormen van cultuur, dienstverlening, horeca en retail.

Beperk je risico’s en ken je klanten

Terugkerende onderwerpen als “Afhankelijkheid van grootwinkelbedrijven” en “Inkoopmacht” staan al vele jaren op de agenda van Modint. Modint waarschuwt haar leden voor een te grote afhankelijkheid van slechts enkele afnemers. Vallen deze weg dan kan dit zomaar de continuïteit van het eigen bedrijf in gevaar brengen. Leveranciers moeten blijven nadenken over verbreding en spreiding van hun afzet. Export is daarbij belangrijk. En continu nieuwe en bestaande klanten blijven monitoren op hun kredietwaardigheid, zodat de rekeningen betaald blijven.

Bron: Euler Hermes Knowledge Centre