Elektronische betalingsvolumes bleven groeien in 2008 en stegen wereldwijd met 8,6 procent ten opzichte van 2007 tot 250 miljard transacties, volgens het World Payments Report 2009 dat vorige week werd uitgebracht door Capgemini, RBS en EFMA. Het gebruik van bankpassen blijft de belangrijkste aanjager voor deze groei. De wereldwijde kaarttransacties (credit en debet) namen toe met 14,5% in 2007 en met 11,2% in 2008.
Volgens de Nederlandse Payments-specialist van Capgemini Jeroen Hölscher investeren de verschillende marktpartijen in Nederland fors in het stimuleren van het gebruik van elektronische betaalmethoden: "Dit resulteert in relatief veel elektronische transacties per inwoner in Nederland vergeleken met omringende landen," aldus Hölscher.
De wereldwijde markten worden gedomineerd door de Verenigde Staten en de eurozone, samen goed voor 61% van de transacties.

Het aandeel van opkomende economieën in wereldwijde transacties wordt echter elk jaar groter. In een uitdagende periode voor de bancaire branche en in zwakke economische omstandigheden wordt Global Transaction Services (GTS) genoemd als een stabiele en winstgevende inkomstenbron voor financiële instellingen.

Het rapport meldt dat GTS nog steeds goed is voor 5-20% van de inkomsten van de groep en een belangrijke inkomstenbron blijft voor banken met een lage kosten-inkomstenratio van 50%. Dit ondanks het feit dat sommige GTS-afdelingen te lijden hadden onder de verslechterende marktomstandigheden en de verminderde bedrijfsvolumes in het eerste kwartaal van 2009.

Bertrand Lavayssière, Managing Director Global Financial Services bij Capgemini: "GTS blijft een aantrekkelijke activiteit, zelfs in het licht van de huidige economische omstandigheden. De kredietcrisis heeft een verandering in prioriteitstelling veroorzaakt waarbij klanten proberen hun bedrijfskapitaal optimaal te benutten omdat zij zich geconfronteerd zien met een beperking in het aantrekken van extern geld en strengere kredietvoorwaarden."

Bovendien genereert transactieverkeer terugkerende inkomsten en vormen zij een belangrijke bron van liquiditeit. Brian Stevenson, Chief Executive Global Transaction Services bij RBS, gaf aan wat er nodig is voor het succesvol opzetten van GTS-bedrijven: "De belangrijkste succesfactoren voor een duurzaam transactiebedrijf blijven: capabele mensen, sterke klantrelaties, foutloos functionerende technologiesystemen, een effectief wereldwijd netwerk, sterke service en de schaal om te sturen op efficiëntie."

SEPA-standaardisatie nog steeds op de agenda
In Europa bleef de politieke wil om te streven naar een uniform financieel systeem intact en gingen de inspanningen om de implementatie van SEPA voort te zetten door.

Het risico van een mini-SEPA blijft reëel tenzij belanghebbenden zekerheid krijgen over een aantal belangrijke punten: een einddatum voor volledige migratie naar SEPA; bewijs dat SEPA-oplossingen kunnen leiden tot concrete verbeteringen in operationele prestaties; en duidelijkheid over de te gebruiken standaarden voor SEPA-betalingen (bijv. verwerkingsinformatie), zodat deelnemers de IT-investeringen en SEPA-implementatieplannen prioriteit kunnen geven.

In antwoord hierop ondersteunen de Europese regelgevers in toenemende mate de noodzaak een snellere implementatie na te streven door een gemeenschappelijke einddatum vast te stellen.

Bertrand Lavayssière van Capgemini zegt: "SEPA is een positief initiatief dat de kosten kan reduceren en het risico van het betalingsproces kan minimaliseren. Banken, bedrijven en publieke autoriteiten moeten echter een proactievere rol spelen om voortgang te bereiken in de SEPA-migratie.

Er zullen nieuwe kansen voor bedrijven ontstaan als betalingsverkeer gestandaardiseerd wordt. Deze zullen nog duidelijker worden als de concurrentie tussen aanbieders van betaaldiensten toeneemt. In Nederland zijn veel klanten begonnen met plannen te maken voor SEPA migratie, volledige adoptie zal nog wel enkele jaren duren."

Om de doelen van het SEPA Cards Framework (SCF) volledig te realiseren, moet een aantal obstakels overwonnen worden, zoals kwesties rondom naleving van betaalproductvoorwaarden, verdere standaardisatieactiviteiten en de voortdurende onzekerheden rondom interbancaire vergoedingen.

Toekomstig potentieel voor groei en innovatie: focus op Azië
In andere regio's, zoals Azië, leiden innovaties in betalingen volgens het rapport tot inkomstenvoordelen. Opkomende betalingsmethoden, zoals mobiel betalen, contactloos betalen, internetbetalen en biometrische authenticatie kunnen banken helpen nieuwe klanten aan te trekken en te behouden. Ze kunnen ook het gebruik van chartaal geld verminderen, opetrationele kosten verlagen en nieuwe markten bereiken waar klanten geen bankrekening hebben.

Voor banken die op zoek zijn naar groei en een verhoging van hun inkomstenstromen uit betalingen, hebben best practices en een reeks initiatieven in Azië aangetoond dat innovatie van betaalproducten een potentiële bron van inkomsten is, met name bij niet bancaire betaaldienstaanbieders.

De Aziatische markt levert waardevolle inzichten op met betrekking tot de succesfactoren voor het ontwikkelen van verschillende betalingsmethoden en de kansen voor banken nieuwe inkomsten te genereren uit opkomende betaalinstrumenten. "Nederland kent verschillende pilots op het gebied van mobiel betalen in een beperkte omgeving.

Echter, standaardisatie en het juiste business model voor alle betrokkenen is vereist om mobiel betalen in Nederland structureel op de kaart te zetten," aldus Jeroen Hölscher van Capgemini.

Bron: Persberichten.com