Adyen ging eerder deze maand naar de beurs. Alle aandelen bij elkaar opgeteld blijkt het online betaalbedrijf ruim €14 mrd waard. Ter vergelijking: ING en ABN Amro hebben een beurswaarde van respectievelijk €50 mrd en €22 mrd. Een heleboel mensen vragen zich nu af hoe dat kan. Is hier sprake van een enorme fintech-luchtbel die binnenkort klapt of langzaam sudderend leegloopt?

Ik denk het niet. De beurskoers staat nu al twee weken op het dubbele van de uitgiftekoers. Blijkbaar ziet ‘de markt’ dat Adyen een zonnige toekomst tegemoet gaat. Het Nederlandse bedrijf is een van de weinige partijen die webwinkels wereldwijd met een platform kan koppelen aan banken en creditcardmaatschappijen. Wie iets online koopt, heeft grote kans dat hun naam op het rekeningafschrift staat. Het afgelopen jaar ging er €108 mrd aan betalingen via het platform.

Adyen doet, zoals het FD correct omschreef , aan ‘elephant hunting’. Het bedrijf focust vooral op e-commerce bedrijven van de allergrootste categorie. Uber, Netflix, eBay. Investeerders verwachten dat deze partijen de komende jaren alleen maar meer markten gaan betreden. Uber wil in de elektrische fietsen stappen, Netflix acquireert zich naar een merchandisemodel á la Disney en eBay kocht laatst een supermarktketen.

De achterliggende vraag die we moeten stellen is: waarom vertrouwt de markt erop dat dit soort e-commerce bedrijven de komende jaren flink doorgroeien? Het antwoord daarop is simpel: de Ubers, Netflixen en eBays van deze wereld bieden een excellente klantreis: een aanbod dat snel is te doorgronden, advies op de juiste momenten, snelle levering, een goede klantenservice en een eenvoudig check-outproces met veel betalingsmogelijkheden.

Dat laatste mag je niet onderschatten. In een online wereld waarin consumenten steeds geïnformeerder zijn, marketing steeds minder effect heeft, abonnementen de eenmalige aanschaf verdringen, en data het mogelijk maken om te anticiperen op gedrag, is de betaling een steeds belangrijker klantcontactmoment. En een frictieloos betaalproces daarom van grote waarde. De Ubers, Netflixen en eBays van deze wereld erkennen dat.

Genoemde digitale merken leveren tastbare geluksmomenten: snel een taxi, een gave serie of een nieuw hebbeding. Bij AcceptEasy bedienen we veel klanten van een ander type. Partijen die diensten leveren waar consumenten na aanschaf vrijwel nooit meer over nadenken: verzekeringen, stroom, water, internet, huur, lease, etc. Dan zijn de interacties om de basisdienst heen de factoren waarmee zulke billers zich van hun concurrenten kunnen onderscheiden. Zoals betaalgemak van onboarding tot aanmaning.

Vaak gaat dit om gevestigde merken die vanuit hun legacy systemen en bestaande klantenbestanden stappen maken naar een klantgerichte digitale toekomst. En met succes. De laatste tijd worden we ook regelmatig ingezet om betaalprocessen van nieuwe merken (al dan niet gelanceerd door een groot moederbedrijf) vanaf het begin goed neer te zetten. In de hoop dat zij de nieuwe Uber, Netflix of eBay van hun branche kunnen worden.

En misschien zijn wij geen ‘elephant hunters’, maar we voelen ons wel een beetje ‘elephant farmers’.

Bron: AcceptEasy