Apple staat voor het derde jaar nummer 1 in de Supply Chain Top 25 van AMR Research. Procter & Gamble, Cisco, Wal-Mart en Dell volgen Apple in de top 25. De winnaars zijn slim in het omkeren van de logistieke keten; vanuit de wensen van individuele klanten worden de processen in de supply chain ingericht.
Apple wordt geprezen om de voortgaande innovatie in producten en processen. De supply chain van Apple is afgestemd op de regelmatige introductie van nieuwe producten.
Van de iPad, de jongste telg van de Apple-familie, zijn er inmiddels meer dan 2 miljoen verkocht, vooral in de Verenigde Staten. De supply chain volgde moeiteloos de enorme vraag naar iPads.

De experts van AMR zijn onder de indruk van hoe Apple erin slaagt snel productievolumes van hardware en software op- en af te bouwen. Apple heeft volledige controle over alle strategisch belangrijke partners binnen de supply chain. Eerder vertoonde Apple haar kunde met de iPhone. Het resultaat: meer omzet en meer marge. En dat geldt voor alle bedrijven in de top 25.

Transport

AMR meldt dat de aandacht zich bij veel bedrijven nog beperkt tot enkel het inkomende en uitgaande transport en de productieplanning. AMR signaleert een verandering bij vooral de grote bedrijven. Er is meer aandacht voor de integrale besturing van de supply chain met ‘sales and operations planning'.

Volgens AMR hebben de winnende bedrijven steeds meer oog hebben voor het snel inspelen op veranderingen in de marktvraag, het beheersen van de logistieke risico's in de toelevering en het realiseren van duurzaamheid in de keten. Ook bij Apple gaat supply chain management veel verder dan alleen maar het verplaatsen van dozen van A naar B.

Boardroom

Traditioneel rapporteerde de supply chain manager aan de productiedirecteur. Vandaag rapporteert in 61 procent van de bedrijven de supply chain manager aan de CEO en is lid van het management team. Daarmee staat de strategische waarde van de supply chain hoger op de agenda; beter introduceren van nieuwe producten, een betere service aan klanten, minder werkkapitaal in de keten en meer rendement.

AMR presenteert elk jaar inspirerende voorbeelden van uitblinkers in supply chain management in vele bedrijfstakken. Een simpele boodschap: het werkt… en het loont. Voorwaarde is wel dat de strategische inrichting, planning en besturing van de supply chain op de agenda van het top management staat.

Bron: www.delaatstemeter.nl