‘Nederland moet uit zijn comfortzone komen en minder naïef zijn op buitenlandse markten.’ Dat zei Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, in zijn jaarlijkse speech voor de Nederlandse ambassadeurs die bijeen waren in de Fokker-terminal in Den Haag.

 

Havenproject misgelopen

 

Volgens De Boer moet Nederland op meerdere vlakken uit zijn comfortzone komen. Zo loopt Nederland regelmatig grote projecten mis in groeimarkten waarbij we juist ‘de koopman’ en ‘de dominee’ perfect met elkaar kunnen verbinden. ‘Zo ging onlangs in Angola een groot havenontwikkelingsproject naar een Japans consortium dat zijn eigen financiering meebracht. Terwijl we juist als Nederland met dat soort projecten de Sustainable Development Goals en verdienkansen voor Nederland kunnen combineren,’ aldus De Boer.

 

Pensioenfondsen

 

Met Invest-NL, NLinBusiness en initiatieven als publiek-private Werkplaats zijn we volgens de VNO-NCW voorzitter alles in stelling aan het brengen zodat we ook vanuit Nederland betere aanbiedingen doen op terreinen als voeding, waterbouw of watermanagement. ‘Maar we moeten net als de Duitsers, de Fransen of de Japanners dit soort zaken slimmer aanpakken; minder naïef. Bijvoorbeeld door dus vaker eigen financiering mee te brengen en te investeren in betere follow-up van missies en contacten. Nederland heeft voldoende capaciteit om te investeren, maar dan moeten bijvoorbeeld ook de pensioenfondsen hun rol hierin pakken en integraal meegenomen worden in de handelsbevordering.’

 

Ook ondernemers moeten uit de comfortzone

 

Ook ondernemers zelf moeten uit de comfortzone volgens de VNO-NCW-voorman. Meer dan 50 procent van het exporterend mkb exporteert naar slechts één land. Ondernemers die actief zijn in Duitsland, moeten eens gaan kijken in Polen, vindt de Boer. En ondernemers die actief zijn in de VS, eens gaan kijken in bijvoorbeeld Mexico of Colombia. ‘De groei voltrekt zich meer en meer buiten Europa. Willen we onze toekomstige welvaart veilig stellen dan zullen we er verder op uit moeten trekken de komende jaren.’ Om dit te bespoedigen zet VNO-NCW met stichting NLinBusiness in 40 steden over de hele wereld speciale Holland Houses op waar ondernemers alles kunnen vinden om een vliegende start te maken.

Bron: VNO-NCW