Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijft dat we het afgelopen jaar in Nederland 10,7 miljard euro hebben uitgegeven aan online bestedingen. Een groei van 13% ten opzichte van vorig jaar. De ontwikkelingen in de e-commercebranche zorgen voor een steeds gemakkelijker aankoopproces, waarin een klantvriendelijke betaalstrategie een belangrijk onderdeel is geworden.

Online betaalmethoden

Niet alleen webshops maken gebruik van online betaalmethoden. Ook facturen worden steeds vaker betaald via iDEAL. De ontvanger vangt per post of mail een betaaluitnodiging en betaalt deze met één druk op de knop, zonder het rekeningnummer of betalingskenmerk over te typen. Betaalmethoden zoals de Acceptgiro en bankoverschrijving worden vervangen voor nieuwe wijze van betalen.

Nieuwe betaalwijze

Een voorbeeld van een nieuwe betaalwijze is de opkomst van flexibele abonnementsmodellen, waarbij klanten kunnen kiezen voor automatisch incasso via een eMandate. Of herhaalbetalingen via PayPal. Dit verdienmodel is niet enkel voorbehouden aan start-ups, ook scale-ups en corporates gooien hun bestaande betaalstrategie om. Daarbij gaan ze van jaarlijkse naar periodieke betalingen of kiezen voor pay-per-use model. Klinkt het als veel werk? Niet wanneer de betaalstroom geautomatiseerd wordt.

Betaalstrategie onder de loep

Betaalprovider Buckaroo ziet bij hun klanten de ontwikkelingen in rap tempo plaatsvinden. Het gemak van geautomatiseerde authenticatie en identificatie bij het betaalproces, maar ook de opvolging van de debiteuren wordt nu door veel bedrijven onder de loep genomen. Hoe kan het bestel- of aankoopproces klantvriendelijker? Hoe weten bedrijven vooraf met wie ze zaken doen? En hoe kan de cashflow verbeteren met gebruik van data en automatisering?

Acceptgiro of QR?

Data en inzicht kan met name helpen in het proces om een homogeen betaalproces om te zetten in een betaalproces afgestemd per doelgroep. Zo kan een klant die al eerder via mobiel betaald heeft volgende keer een betaalverzoek per sms of QR-code ontvangen. Klanten die liever via een vertrouwde bankoverschrijving betalen kunnen dit uiteraard nog steeds doen. Verschillende betaalmethoden voor verschillende klantgroepen is met automatisering heel goed mogelijk.

Het roer om

De markt en (betaal)omgeving van bedrijven verandert sneller dan ooit te voren en niet alleen binnen e-commerce. Deze veranderingen  worden met name ingegeven door de steeds kritischer wordende en minder loyale eindklant in relatie tot bestellen, betalen en bereikbaarheid. Daarmee verandert ook de rol van de creditmanager, haar proces en is er (soms) een noodzaak om te veranderen.

Download nu gratis op MT.nl ‘Verbeter je cashflow‘.

Bron: Buckaroo