De Nederlandsche Bank (DNB) is 11 maart met een publiekscampagne gestart onder de slogan ‘U beslist’ om meer bekendheid te geven aan de nieuwe mogelijkheden om anderen toegang te geven tot de bankrekening. Die toegang wordt mogelijk nu ook in Nederland de wetgeving van kracht is geworden die volgt uit de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD.

Niet-bancaire dienstverleners met een vergunning en banken kunnen via internet of bij het internetbankieren de rekeninghouder vragen om betalingen te mogen doen vanaf diens bankrekening, en om inzage te mogen krijgen in diens betaalgegevens. Doel van de richtlijn is het stimuleren van de innovatie en concurrentie op de Europese betaalmarkten.

DNB lanceert de campagne namens het Maatschappelijk Overleg betalingsverkeer (MOB), waarin partijen zijn verenigd die in Nederland betrokken zijn bij het retail-betalingsverkeer, zoals de banken, organisaties in de detailhandel en consumentenorganisaties. Met de campagne willen zij bevorderen dat de rekeninghouder een weloverwogen beslissing neemt als er een vraag komt om toegang te geven tot een bankrekening. Verwacht wordt dat de nieuwe mogelijkheden zullen leiden tot nieuwe producten en aanbiedingen via de bankrekening.

De nieuwe diensten mogen worden aangeboden door niet-bancaire partijen die hiertoe een vergunning hebben gekregen van de toezichthouder DNB of één van de andere toezichthouders in de EU en door banken. Het toezicht op de privacy-aspecten van de nieuwe dienstverlening wordt in Nederland gehouden door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Links

Bron: DNB