Financiële educatie moet een structureel deel uitmaken van de lessen op school. Dat staat in een brief die de vaste Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap deze week ontving van het Consortium Financiële Educatie. Het Nibud maakt deel uit van dit consortium.

In januari bespreekt de Kamer een advies van Curriculum.nu. Daarin wijst Curriculum.nu onder andere op het belang van het verwerven van financiële geletterdheid bij jongeren. In dat kader wil het Consortium Financiële Educatie het belang van financiële educatie in het primair en voortgezet onderwijs extra onder de aandacht van de Kamer brengen.

Herziening curriculum

De leden van het consortium zetten zich als partners in Wijzer in geldzaken in om financiële vaardigheden een structureel onderdeel te laten worden van het schoolcurriculum. Niet als een apart vak, maar als onderdeel van bestaande vakken en leergebieden. Scholen mogen vervolgens zelf keuzes maken op welke manier en in combinatie met welke vakken zij deze kennis en vaardigheden willen aanbieden.

Het Consortium Financiële Educatie bestaat naast het Nibud uit Wijzer in geldzaken, Diversion en Vecon (vereniging van leraren in economische-maatschappelijke vakken). Ook de Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars en de Pensioenfederatie ondertekenden de brief.

Bron: Nibud