Strategisch creditmanagement is essentieel om de financiële positie van het Nederlandse bedrijfsleven verder te versterken. Door de inzet van voorspellende en datagedreven kredietinformatie kunnen bedrijven nog beter hun financiële positie in de gaten houden en verbeteren. Daarom lanceert bedrijfsinformatiespecialist Graydon vandaag drie vernieuwde creditmanagement oplossingen: Graydon Credit Reports, Graydon Monitoring Tool en Graydon Ledger Management.

Kunstmatige intelligentie en data analytics zijn niet meer weg te denken in het hedendaagse creditmanagement. De kredietinformatie waarop bedrijven hun beslissingen baseren, wordt hierdoor steeds rijker en meer voorspellend van aard. Zo wordt steeds vaker gebruik gemaakt van voorspellende inzichten over bijvoorbeeld de verwachte groei, de kans op een faillissement of het betaalgedrag van een bedrijf. Met deze inzichten kunnen bedrijven sneller kansen en risico’s identificeren en zo hun cashflow nog beter beheersen en versterken.

“Juist nu het economisch voor de wind gaat, is het van belang dat bedrijven hun creditmanagement naar een meer strategisch niveau brengen. Het dak moet immers gerepareerd worden wanneer de zon schijnt. Bedrijven die dat nu dus goed op orde brengen, plukken daar straks de vruchten van wanneer het weer minder gaat met de economie en de cashflow onder druk komt te staan”, aldus Paul Uijtewaal, Commercieel Directeur bij Graydon Nederland.

“Met de komst van onze vernieuwde creditmanagement oplossingen zetten we weer een volgende stap in onze doelstelling om bedrijven te helpen groeien. Klanten kunnen nu nog gemakkelijker en sneller financiële bedrijfsinformatie vinden, relevante zakenrelaties monitoren en beter grip houden op openstaande facturen. Daarnaast zijn onze creditmanagement oplossingen verrijkt met enkele nieuwe en unieke scores die vernieuwende en sterkere inzichten bieden,” licht Gertjan Kampman, CEO van Graydon, toe. “Credit management kan hiermee steeds strategischer worden ingezet, bijvoorbeeld bij beslissingen rondom het acceptatiebeleid van nieuwe klanten, bij het bepalen van de marketingstrategie en het op orde houden van de eigen liquiditeit.”

Over de vernieuwde Graydon creditmanagement oplossingen

De drie vernieuwde creditmanagement oplossingen zijn beschikbaar op Graydon Insights, het intuïtieve klantenportaal waar Graydon eerder ook haar Graydon Decision Model voor klantacceptiebeleid en Graydon Market Information voor marketinginformatie op lanceerde. Dit portaal is nu verder uitgebreid met:

  • Graydon Credit Reports: de nieuw vormgegeven en intuïtieve kredietrapporten geven niet alleen inzicht in financiële informatie en ratings, maar ook in het betaalgedrag, de bedrijfsstructuur en uitzonderlijke kenmerken. De belangrijkste cijfers en scores worden bovendien in een overzichtelijke samenvatting weergegeven, wat het beslisproces van klanten nog sneller maakt. Daarnaast zijn de kredietrapporten verrijkt met nieuwe functionaliteiten en inzichten, waaronder de Groeiverwachting en de Kans op opheffing. De Groeiverwachting geeft een prognose over de verwachte groei van de totale activa van een bedrijf in de komende 12 maanden. Al deze informatie helpt bedrijven inzicht te krijgen in hun risico’s en groeikansen, gebaseerd op de prognoses van hun belangrijkste klanten en/of leveranciers.
  • Graydon Monitoring Tool: hiermee kunnen bedrijven hun klanten en andere (strategische) zakenrelaties continu en geautomatiseerd volgen om snel in te kunnen spelen op een verandering in de financiële situatie van die bedrijven. Elke verandering, bijvoorbeeld een wijziging in de kredietlimiet, wordt geregistreerd en bedrijven bepalen zelf hoe vaak en van welke veranderingen zij op de hoogte willen worden gebracht. De Graydon Monitoring Tool stelt bedrijven in staat om enerzijds risico’s te verkleinen en anderzijds om snel in te spelen op positieve financiële ontwikkelingen om zo extra omzetkansen te benutten.
  • Graydon Ledger Management: bedrijven kunnen hiermee hun eigen financiële data over openstaande facturen combineren met Graydon kredietinformatie. Bedrijven krijgen in één oogopslag inzicht in het betaalgedrag en de risico’s en kansen van hun afnemers. Dit helpt hen focus te leggen op de hoogste risico’s en grootste kansen. Heeft een afnemer bijvoorbeeld een groot risico, dan kan een bedrijf besluiten om minder producten of diensten te leveren of bijvoorbeeld de betaaltermijnen aan te passen.

Voortdurende innovatie

Paul Uijtewaal van Graydon Nederland: “Om de verwachtingen van onze klanten te overtreffen, werken we voortdurend aan innovaties. Deze ontwikkelen we voor en met onze klanten. Zo blijven we het hele jaar door nieuwe functionaliteiten, scores en informatie-elementen toevoegen aan onze vernieuwde creditmanagement oplossingen. Deze informatie en scores zijn niet alleen via het Graydon Insights platform beschikbaar, maar ook via een API integratie. Bedrijven kunnen hiermee bedrijfsinformatie naadloos opnemen in hun eigen CRM- of financiële systemen.”

Bron: Graydon