Impulsieve scholieren geven meer geld uit, sparen minder vaak, komen vaker geld te kort en lenen ook vaker. Ook de belkosten liggen significant hoger bij de zogeheten impulsieve groepen.

Er zijn minder scholieren die zich schamen voor schulden: was dat in 2010 nog 68%, nu is dat gezakt naar 60%. Ook is het percentage scholieren dat later rijk willen worden gedaald van 65% in 2010 naar 54% in 2013. Dit blijkt uit het onderzoek MoneyMindsets van Scholieren uitgevoerd door het Nibud in opdracht van de Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB) onder bijna 4.000 scholieren. Het onderzoek onderstreept de noodzaak voor financiële educatie voor scholieren. Daarom lanceert Stichting Weet Wat Je Besteedt vandaag de nieuwe online game en les MoneyMatters.

Directeur Thea Hazel-Stals van WWJB is geschrokken door de resultaten van het onderzoek: “Veel scholieren denken op het moment dat ze geld krijgen ook meteen aan wat ze er mee willen doen. Maar liefst 43% heeft meteen een bestedingsdoel; dit was in 2010 nog 35%. Vanuit eerder onderzoek weten wij dat zogenaamde Levensgenieters en Trendsetters  het beduidend lastiger vinden om met geld om te gaan. Ze leven wat vrijer en zijn veel impulsiever. Van alle scholieren hoort 34% tot het type Trendsetter en 25% is Levensgenieter, dus we hebben het over een grote groep. En die groep krijgt het moeilijker. Ten opzichte van 2010-2011 komen meer Levensgenieters en Trendsetters geld tekort: twee jaar geleden kwam 49 procent van de Trendsetters en 59 procent van de Levensgenieters soms of vaak geld tekort. Nu is dit 59 respectievelijk 65 procent. Het percentage Regelaars en Toekomstplanners dat geld tekort komt, is wel nagenoeg gelijk gebleven.”

MoneyMatters: waar sta jij op je dertigste?

Hazel-Stals: “Voor scholieren is het belangrijk om meer grip te krijgen op hun geld. In de les MoneyMatters moeten leerlingen keuzes maken over de inzet van hun tijd en geld en ervaren zij de gevolgen hiervan, waardoor zo beter voorbereid zijn op geldzaken in de toekomst. Door de ervaring in een spelomgeving krijgen jongeren zicht op de financiële gevolgen van hun gedrag. De simulatiegame is ontwikkeld in samenwerking met SNS Operations en gameontwikkelaar IJsfontein.”

Bart de Ruigh, directielid van SNS Retail Bank: “Tijdens de les met de MoneyMatters game blijkt dat scholieren door de ervaring in de les veel leren. In de reflectie gaven de scholieren ondermeer aan dat ze hebben ervaren dat het slim is om niet teveel uit te geven aan leuke dingen, maar juist ook te sparen, omdat ze dan op latere leeftijd geld hadden voor bijvoorbeeld een auto. Ook waren er enkele scholieren die juist hadden geleerd om meer te studeren, om zo meer interessante banen te kunnen krijgen. Die ervaring in de spelomgeving leert jongeren dus heel relevante punten voor de dagelijkse praktijk.”

Risicovol tegenover betere spaarders

Regelaars en Toekomstplanners, die minder impulsieve geldtypes onder jongeren, doen het op financieel gebied goed: ze sparen nagenoeg allemaal en bijna driekwart van hen komt nooit geld te kort. Slechts 3 procent van de Regelaars en 1 procent van de Toekomstplanners komt vaak geld tekort, tegen 13 procent van de Trendsetters en Levensgenieters. Trendsetters en levensgenieters geven relatief veel geld uit aan kleding en schoenen en belkosten. Trendsetters zijn bovendien veel geld kwijt aan openbaar vervoer en Levensgenieters hebben hoge verzekeringskosten.

Hazel-Stals: “Door de inzet van een online game willen we juist ook de impulsieve jongeren aanspreken. Voor deze groep is het belangrijk dat ze zelf ervaren wat de gevolgen zijn van hun gedrag, zodat ze hun houding en gedrag bijstellen.”

Bron: APS