In 2017 raakte de digitalisering en internationalisering van de financiële markten in een stroomversnelling. Naast de aanpak van bestaande problemen in de markt, lag de focus van de AFM daarom ook op nieuwe risico’s voor consumenten en het voorkomen van problemen. Het toezicht op de kapitaalmarkten is versterkt, in belangrijke mate door de totstandkoming van nieuwe Europese regelgeving.

Merel van Vroonhoven, voorzitter van de AFM: “De AFM blijft een fervent pleitbezorger van verdergaande grensoverschrijdende samenwerking en we willen daarin ook een voortrekkersrol spelen. Internationaal toezicht wordt belangrijker omdat de financiële sector razendsnel innoveert en over landsgrenzen heen beweegt. Deze ontwikkelingen onderstrepen de noodzaak tot vernieuwing van het toezicht. Om risico’s eerder te signaleren hebben we in 2017 geïnvesteerd in data-analyse en gedragswetenschappelijke inzichten. Naast het oplossen van marktproblemen uit het verleden, richten we ons nadrukkelijker op het voorkomen van nieuwe. Handhaving blijft de hoeksteen van ons toezicht, maar met beïnvloeding bereiken we vaak meer en kunnen we onze capaciteit efficiënter inzetten.”

De AFM heeft zich in 2017 opnieuw sterk gemaakt voor eerlijke en transparante financiële markten. Er zijn resultaten geboekt op de volgende 3 speerpunten:

Bron: AFM