De Kamer van Koophandel heeft vrijdag 28 mei het nieuwe Handelsregistersysteem officieel in gebruik genomen. Met deze complexe en omvangrijke ICT operatie, waar meer dan drie jaar mee gemoeid is geweest, voldoet het Handelsregister aan alle wettelijke eisen om een onderdeel te vormen van het stelsel van basisregistraties. Via dit stelsel worden verschillende overheidsinstanties verplicht relevante basisgegevens met elkaar uit te wisselen, zodat ondernemers slechts éénmalig hun basisgegevens van hun onderneming hoeven aan te leveren: aan de Kamer van Koophandel.

Op 1 juli 2008 is de nieuwe Handelsregisterwet in werking getreden. Door deze wet maakt het Handelsregister van de Kamer van Koophandel deel uit van het stelsel van basisregistraties. Het moet daarom aan andere eisen voldoen.

Daarvoor was een fundamentele vernieuwing van het bestaande Handelsregistersysteem noodzakelijk. De Kamer van Koophandel is ruim drie jaar bezig geweest met deze complexe en omvangrijke ICT operatie, die in mei 2010 succesvol is afgerond.
Het Handelsregister heeft zich hiermee ontwikkeld tot een van de koplopers binnen het stelsel van basisregistraties.

Het nieuwe Handelsregistersysteem is gebouwd volgens de NORA (Nederlandse Overheid Referentie Architectuur), waarbij open source techniek is toegepast zoals het programma Nederland Open in Verbinding (NOiV) voorschrijft.

Frans van Steenis, algemeen directeur van Kamer van Koophandel Nederland, is uiterst tevreden over het resultaat. "Meer dan 150 Kamermedewerkers hebben drie jaar lang hard gewerkt aan het nieuwe Handelsregister, dat een belangrijke bijdrage gaat leveren aan het verminderen van de administratieve rompslomp", aldus van Steenis.
"Minder administratieve handelingen betekent minder kosten en meer tijd voor ondernemers om verder te komen met waar ze goed in zijn: ondernemen".

Efficiënter
Het stelsel van basisregistraties moet leiden tot een betere dienstverlening van de overheid aan ondernemers, rechtspersonen en burgers en tot het verhogen van de kwaliteit van gegevens. Als in 2014 het stelsel van basisregistraties helemaal is ingevoerd, hoeven ondernemers in principe nog maar één keer de basisgegevens van hun onderneming aan te leveren: aan de Kamer van Koophandel.

Verschillende overheden zoals de Belastingdienst, gemeentes en waterschappen, zijn vervolgens via het stelsel van basisregistraties verplicht deze basisgegevens met elkaar delen zonder ondernemers nog verder lastig te vallen. Dat is prettig voor ondernemers en scheelt veel tijd en papierwerk. Zo draagt het nieuwe Handelsregister concreet bij aan administratieve lastenverlichting voor ondernemers en rechtspersonen en aan een efficiëntere overheid.

VNO/NCW voorzitter Bernard Wientjes denkt dat het nieuwe Handelsregister een zeer behoorlijke bijdrage zal leveren in het terugbrengen van de administratieve rompslomp voor ondernemers. "Het Handelsregister komt tegemoet aan een langgekoesterde wens van ondernemers gericht aan de overheid: vraag iets één keer en niet telkens opnieuw.
Het opent bovendien de deur naar meer slimme digitale oplossingen zodat een efficiënt werkende overheid weer een stap dichterbij komt."

Met het nieuwe Handelsregister is tevens de basis gelegd voor de uitbreiding van de online dienstverlening van de Kamer van Koophandel. Zo zal het in de nabije toekomst mogelijk worden voor ondernemers om via het internet een onderneming te starten of wijzigingen aan te brengen. Hiermee geeft de Kamer van Koophandel invulling aan haar missie om ondernemers verder te laten komen met ondernemen.

Bron: ANP