Lindorff heeft een werkwijze ontwikkeld om schuldphulptrajecten te versnellen dat door de 10 grootste schuldhulpinstanties in Nederland is overgenomen. De methodiek zet in op het snel in kaart brengen van de schuldenlast en inkomensgegevens van de debiteur, zodat snel een aflossingsplan opgesteld kan worden.

Schuldhulptrajecten lopen onnodig vertraging op doordat schuldeisers niet op tijd reageren en deurwaarders een beslaglegging langdurig rekken. Daarnaast heeft een debiteur zijn of haar administratie niet altijd op orde. Voor een schuldhulptraject start brengt een schuldhulpverlener of kredietbank de totale schuldenlast in kaart, analyseert het de inkomensgegevens en stelt een aflossingsplan op. Hiervoor geldt een NVVK norm van 120 dagen, die echter regelmatig overschreden wordt.

Volgens Lindorff kan dit proces veel sneller. Saskia Beumer, Manager Internal Communications & Special Projects: ‘Wij hebben de afspraak dat we binnen vijf dagen na ontvangst de aflossingsvoorstellen en saldo-opgaven afhandelen. Als alle schuldeisers dat zouden doen dan zou, mits de schuldenaar zijn zaken redelijk op orde heeft, de 120-dagen termijn makkelijk gehaald kunnen worden.’

Lindorff maakte de eerste afspraken met de kredietbank Amsterdam. Mario Visser, teammanager van de kredietbank: ‘Door de werkwijze neemt de doorlooptijd zienderogen af, kunnen we de werkvoorraad beter beheersen en is er een kortere doorlooptijd van aanvragen. Dat bespaart ons dus tijd en geld.’

Joke de Kock, voorzitter van de NVVK, de vereniging van schuldhulpverlening en sociaal bankieren laat zich positief uit over het initiatief van Lindorff: ‘Lindorff onderscheidt zich van andere schuldeisers door proactief en met verschillende digitale informatiestructuren te willen werken.’

Bron: www.creditexpo.nl