Deurwaardersorganisatie GGN zet in op digitalisering van dienstverlening en werkprocessen om bedrijven en mensen met schulden beter te bedienen. Met de introductie van RouteGGN in 2016 zette GGN een eerste stap, maar de ontwikkelingen in de markt vragen om een versnelling. Daarom komt GGN nu met de doorontwikkeling van RouteGGN: een mooi voorbeeld van digitalisering van deurwaardersprocessen, waarbij mensen met schulden ook persoonlijke hulp krijgen om weer schuldenvrij te worden.

Logistiek

Arjen Houweling, development manager en innovator bij GGN, over de nieuwe digitaliseringsstap van marktleider GGN:  “Het werk van de deurwaarder heeft veel raakvlakken met logistiek. Vervoerders en bezorgdiensten doen de planning van hun routes al enige tijd automatisch. Dat is efficiënter. Los van de inhoud van het werk, is het bezoek van een deurwaarder eigenlijk ook een logistieke handeling. Wij richten onze dienstverlening nu dus flink efficiënter in door automatisch te gaan plannen. Waar deurwaarders gewend waren om hun eigen routes te plannen, wordt dit binnenkort voor hen gedaan via het computersysteem.”

Tablet

Vrijwel alle sectoren digitaliseren in hoog tempo, maar de deurwaardersbranche bleef daarbij wat achter. GGN nam als marktleider in 2016 het voortouw door te starten met RouteGGN. Houweling: “Bij deze eerste digitaliseringsstap kregen onze deurwaarders een tablet. Hiermee hadden zij direct alle documenten digitaal bij de hand. Die informatievoorziening bleek perfect, maar het gebruikersgemak was nog niet optimaal, waardoor niet iedere deurwaarder goed overweg kon met de tablet. Dankzij de praktijkervaringen en de feedback van onze deurwaarders, hebben we de datavoorziening en het gebruiksgemak nu aanzienlijk verbeterd. Daarom zetten we nu de volgende stap in het optimaliseren van de werkprocessen en de logistiek rond de stukken.”

Voorkomen problematische schulden

Deze digitalisering zorgt ervoor dat GGN beter en sneller kan werken, tegen lagere kosten. Houweling: “Deurwaarders hoeven bijvoorbeeld minder te printen. Dankzij onze nieuwe manier van werken, ontstaat er een eenduidig proces waarin alles op dezelfde manier wordt vastgelegd in ons systeem. Direct en digitaal. Daarnaast krijgen we inzicht in de totale werkvoorraad en kunnen we efficiënter gaan plannen. Dat betekent dat we nauwkeuriger afspraken kunnen maken met onze klanten en andere betrokken partijen, zoals slotenmakers en de politie.”

Maar misschien belangrijker: dat mensen met schulden nog beter geholpen kunnen worden om hun achterstanden te voldoen en nieuwe schulden te voorkomen. Houweling: “We hebben in de afgelopen jaren ook geleerd dat het complete beeld dat naar voren komt uit de gegevens op de tablet, leidt tot betere gesprekken aan de deur met de mensen die kampen met schulden. Met de doorontwikkeling van deze digitale service is het nu ook mogelijk om deze mensen direct passende hulp aan te bieden. Zo kunnen we mensen zonder baan direct koppelen aan een uitzendbureau of linken we schuldenaren die wat extra hulp kunnen gebruiken aan een ‘buddy’ die hen kan adviseren bij het oplossen en voorkomen van problematische schulden.”

Innen openstaande rekeningen

Deze doorontwikkeling van RouteGGN wordt de komende maanden in heel Nederland ingevoerd. Houweling: “GGN geeft als marktleider het voorbeeld en laat zien hoe de deurwaardersbranche gedigitaliseerd kan worden. En dit levert veel op, niet alleen voor de deurwaardersorganisatie, maar juist voor organisaties die openstaande rekeningen willen innen én voor mensen die in de schulden zitten. Dankzij deze digitale aanpak worden meer rekeningen betaald en neemt de schuldenproblematiek af. Dat is pure winst.”

Bron: GGN