De online betaalmethode iDEAL breekt opnieuw een record. Voor het eerst sinds iDEAL in 2005 werd geïntroduceerd, zijn er per maand meer dan 10 miljoen online aankopen met iDEAL afgerekend.

Ten opzichte van de maand oktober 2011 is dit een groei van bijna 27%. Currence verwacht dat de groei van het aantal iDEAL-betalingen dit jaar verder doorzet. In december wordt veel online gekocht en daarmee is de kerstmaand traditiegetrouw een topmaand voor het aantal iDEAL-betalingen. Currence verwacht dat in 2012 uiteindelijk meer dan 115 miljoen iDEAL-betalingen worden verricht.

iDEAL blijft ongekend populair bij online shoppers

iDEAL is met afstand het favoriete betaalmiddel bij online shoppers. De groei van het aantal iDEAL-betalingen wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de groei van de e-commercemarkt. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Research blijkt dat het aantal consumptieve online aankopen de eerste helft van 2012 met 15% is toegenomen. Met name het online shoppen via de mobiele telefoon is fors toegenomen. De voorkeur van consumenten om met iDEAL te betalen ligt bij mobiel winkelen nog hoger (69% bij mobiel versus 55% gemiddeld). Dat alle grote banken binnenkort iDEAL mobiel aanbieden zal een extra impuls geven.

iDEAL ook bij achteraf betalen

Een andere oorzaak voor de verdere groei van iDEAL is dat de betaalmethode breder wordt ingezet. Zo bieden steeds meer webwinkeliers de mogelijkheid om aankopen ná ontvangst te betalen met iDEAL. Marktonderzoek van Currence laat zien dat deze nieuwe betaalmogelijkheid inmiddels door meer dan 10% van de webwinkels wordt aangeboden. Daarnaast wordt iDEAL vaker gebruikt voor bijvoorbeeld donaties aan goede doelen en het betalen van facturen die per e-mail worden toegestuurd.

Bron: www.currence.nl