Ah, millennials en hun betaalgedrag. We besteden er vaak aandacht aan in onze blogs. Maar waarom eigenlijk? Een kwestie van demografie. Na de babyboomers vormt de generatie die geboren is tussen 1980 en 2000 de grootste bevolkingsgroep. Ze zijn inmiddels tussen de 18 en 35 jaar en komen daarmee zo langzamerhand op het toppunt van hun economische macht. Daarmee bepalen zíj voor een groot deel hoe het betaalverkeer eruit ziet.

Betalen, nu meteen

Onderzoek van Vocalink levert een aardig doorkijkje op over hoe deze koopkrachtige groep het liefste zijn betaalverkeer wil regelen. De aanbieder van betaalsystemen heeft in de Verenigde Staten, Azië en Europa duizenden millennials laten interviewen over dit onderwerp. En, hoe aardig, ook 1009 Nederlanders werden bevraagd. Millennials zijn ‘digital natives’; ze kennen geen wereld zonder internet. Ze zien hun smart phone als een bevrijding. Ongeacht nationaliteit staat bij ‘de millennial’ één betaalwens voorop: ‘Ik wil op het moment dat ík tijd heb onmiddellijk een betaling aan een bedrijf of een persoon kunnen doen’. Dit maakt het onvermijdelijk dat ‘mobiel je financiën beheren’ dominant gaat worden.

Er blijkt een grote correlatie te bestaan tussen mobiel betalen en social media-gebruik. Wie gewend is zijn leven online te delen, ziet weinig bezwaren om zijn smart phone ook te gebruiken voor het doen van betalingen. Van de ondervraagde Nederlandse millennials zit 68% op Facebook en zegt 67% mobiel bankieren ‘gemakkelijk in het gebruik’ te vinden. Nederlandse millennials zijn internationaal gezien trendsettend: ze gebruiken hun smart phone inmiddels net zo vaak als hun computer voor het regelen van hun financiën; iets dat niet los kan worden gezien van het succes van de voor Nederland unieke betaaltechnologie iDEAL (wat een hoge naamsbekendheid van 71% heeft onder millennials). Het hebben van fysiek of telefonisch contact met je bank is in Nederland bijna uitgestorven.

‘De definitieve inburgering van mobiel betalen heeft nog een lange weg te gaan’

Nog een lange weg te gaan

Desalniettemin heeft de definitieve inburgering van mobiel betalen in alle landen, nog een lange weg te gaan voordat het uitschrijven van cheques, het posten van overschrijvingsformulieren en het in de rij staan voor een bankloket verleden tijd zijn. Van de Nederlandse millennials zegt weliswaar tweederde dat ze niet zonder smart phone door het leven kunnen, maar slechts 36% gebruikt zijn smart phone daadwerkelijk actief als betaalinstrument. Nog eens 19% heeft het geprobeerd, maar is afgehaakt en teruggekeerd naar de computer.

Hoe komt dat? Millennials die geen ervaring hebben in mobiel betalen houden de boot af omdat ze de beveiliging ervan niet vertrouwen. En millennials die wél ervaring hebben met mobiel betalen haken soms alsnog af omdat ze technische problemen ondervinden. Slechts 46% van de Nederlanders bijvoorbeeld ervaart géén problemen met mobiel betalen. En daarmee is ons land het beste jongetje van de klas; Europees gezien. De uitdaging is om mobiel betalen nóg gemakkelijker en sneller te maken dan het nu al is. Dan komt het regelmatige gebruik vanzelf op gang. Want hoe vaker een millennial mobiel betaalt, des te sneller neemt het gevoel van onveiligheid af.

Het antwoord ligt al klaar

Onze technologie is bij uitstek geschikt om millennials tegemoet te komen in hun wens om instantaan rekeningen te kunnen betalen. Onze betaalverzoeken kunnen via élk digitaal kanaal (email, sms, whatsapp, messenger, etc) verstuurd worden. Betalingen in Nederland vinden plaats via het betrouwbare iDEAL-platform waarbij de betaler meteen kan zien of zijn saldo wel hoog genoeg is om de betaling te doen. En ook in het buitenland bieden we vrijwel elke online betaalmethode aan. Na betaling verandert het betaalverzoek van kleur. Dat geeft vertrouwen en zekerheid – het enige dat iemand kan doen is de rekening voor je betalen. Vooruitgang gekoppeld aan simplificatie.

Bron: AcceptEmail