MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij met de afronding van het Europees handelsverdrag met Japan. Volgens de ondernemersorganisaties is het niet alleen een kans om de Japanse markt voor Nederlandse producten te vergroten, maar versterkt het ook de wereldwijde handelsregels.

Productbenamingen beter beschermd

De importtarieven van bijna de gehele onderlinge handel, zo’n 99 procent, worden door het handelsakkoord verlaagd. Vooral de auto-industrie en groente-, bloemen-, melk- en kaasproducenten kunnen profiteren van het handelsverdrag. Ook is afgesproken dat Japan 205 geografische aanduidingen van Europese producten gaat erkennen, waardoor productenbenamingen beter beschermd zijn en opgetreden kan worden tegen imitatieproducten. Het akkoord maakt het voor Europese ondernemers nu mogelijk om mee te dingen in openbare aanbestedingen in Japan.

Europese waarden en standaarden

Behalve voor ondernemers, is het akkoord ook van grote waarde voor de wereldwijde handelsregels, stellen MKB-Nederland en VNO-NCW. Het akkoord laat Europees leiderschap zien als het gaat om het uitwerken van handelsregels. Daarnaast versterkt het de bescherming van Europese waarden en standaarden, aldus beide organisaties. Tot slot is de ondertekening volgens MKB-Nederland en VNO-NCW een krachtig signaal tegen protectionisme en voor samenwerking.

Bron: MKB-Nederland