Van de totale supermarktomzet in 2017 (prognose € 35,53 miljard) wordt naar verwachting 2,9% online door de huishoudens uitgegeven. Daarmee passeert de online supermarktomzet de € 1 miljard omzetgrens, mede doordat bijna 1 op de 6 huishoudens wel eens online in de supermarkt bestellen. De supermarktomzet is in september met 4,4% gestegen naar € 2,71 miljard (€2,60 miljard in september 2016). De supermarkt  omzet is in de eerste negen maanden van dit jaar met 2,7% gestegen naar € 26,39 miljard (€ 25,68 miljard  in 2016).  Per kassabon werd er 5,6% meer afgerekend  (€ 22,36  in 2016 en € 23,62 in 2017).

Voor 2017 maar ook voor 2018 is de verwachting dat de supermarkten een omzetgroei van 3% kunnen realiseren.

Met Kerst en Oud & Nieuw wordt een nieuwe omzetpiek verwacht. De gemiddelde weekomzet zal in de laatste twee weken van december 2017 naar verwachting uitkomen op € 779 miljoen. Dit is een groei van 3% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. 1e kerstdag en Nieuwjaar vallen allebei op een maandag waardoor veel consumenten gebruik zullen maken van de zondag om inkopen te doen.

Bron: GfK