Het Nederlandse online betaalproduct iDEAL bestaat deze maand vijf jaar. Met de veilige betaalmethode, die vrijwel alle Nederlandse banken aanbieden, wordt nu meer dan 50% van alle internetaankopen betaald.

De naamsbekendheid van iDEAL bedraagt inmiddels 97%. Sinds de introductie in oktober 2005 zijn er meer dan 140 miljoen betalingen met iDEAL verricht. De populariteit van iDEAL onder consumenten is in de eerste helft van dit jaar aanzienlijk toegenomen. Daardoor is het iDEAL-gebruik in een exponentiële stroomversnelling terechtgekomen, want het is nog maar een half jaar geleden dat de 100 miljoenste transactie werd gedaan. Hierdoor verstevigt iDEAL haar leidende positie in het online betalingsverkeer in Nederland.

Het aantal iDEAL-gebruikers neemt overigens elk jaar duidelijk toe. In 2007 gebruikte 38% van de online kopers iDEAL als betaalmiddel en in 2010 is dat percentage opgelopen tot 81%. Alleen als een webwinkel de iDEAL-betaalmogelijkheid niet aanbiedt, gebruiken iDEAL-consumenten een ander betaalmiddel.

Net zoals bij winkels op de voordeur staat aangegeven dat men er kan pinnen, zo willen online kopers vooraf weten hoe ze kunnen betalen. Dat moet dus al op de homepage van de webwinkel zichtbaar zijn. Van de webwinkels die iDEAL aanbieden doet 80% dit ook. Voor andere betaalproducten is dit aanzienlijk minder het geval. Inmiddels biedt 90% van alle webwinkels iDEAL als primaire betaalmethode aan.

Currence is ook druk bezig het product iDEAL internationaal aan te bieden. Daarnaast streeft Currence, samen met andere Europese partijen, naar een internationaal eenduidige standaard voor online betalingen. Nederlandse webwinkeliers hebben hun voorkeur voor de iDEAL standaard uitgesproken en becijferd dat hiermee in Europa meer dan 400 miljoen nieuwe klanten iDEAL zouden kunnen gebruiken.

Currence studeert samen met de banken op de mogelijkheden om iDEAL als applicatie op de mobiele telefoon te introduceren. Hoewel het voor gebruikers nu al mogelijk is om via hun mobiele telefoon met iDEAL te betalen, wil Currence toch de haalbaarheid van een gebruiksvriendelijkere mobiele toepassing onderzoeken. Als blijkt dat zo’n innovatie realiseerbaar is, zullen de bancaire internetbankieren-pagina’s beter zichtbaar zijn op de mobiele telefoon. Ook kijkt men naar alternatieven voor het offline token, omdat de meeste Nederlanders wel hun mobiele telefoon op zak hebben maar niet hun token.

Bron: www.currence.nl