De zomer? Dat is dé periode om je hoofd leeg te maken en nieuwe ideeën op te doen. En om te bedenken hoe je die goede voornemens voor je bedrijf nu eens écht handen en voeten gaat geven. Want wat kun je zelf doen als het bijvoorbeeld gaat om cyberveiligheid, polarisatie in de samenleving en klimaatverandering? Laat je inspireren door deze collega-ondernemers.

Wachten is onverantwoord: zo maak je je bedrijf cyberveilig (in 6 stappen)

Een goede schok is het halve werk. Begin met je werknemers en jezelf de stuipen op het lijf te jagen met een simpele phishing test. Als het je vergaat als Jan van Spronsen van accountantskantoor Visser & Visser is het meteen duidelijk dat je echt met je beveiliging aan de slag moet. En dat begint met bewustwording bij al je werknemers. Zet ook eens op papier wie er precies (eind)verantwoordelijk is voor welke zaken. En zijn dat wel de goede mensen? Wie het complete lijstje afgaat dat deze onderneming inmiddels afvinkte, weet één ding zeker: het zal eerder de concurrent dan jezelf zijn die straks diep in de cyberproblemen zit.

Zó bespaar je energie (en voldoe je aan je wettelijke plicht)

Vanaf 1 juli is het voor de meeste bedrijven verplicht: rapporteren aan de overheid welke energiebesparende maatregelen ze hebben genomen. Nog niet aan toegekomen? Dan ben je in goed gezelschap: zo’n 80 procent van alle bedrijven en instellingen is nog druk bezig of moet er nog aan beginnen. Enige haast is wel geboden want gemeenten kunnen sinds 2 juli de rapportages opvragen bij RVO.nl en controleren of bedrijven aan hun verplichtingen voldoen. Uiteindelijk kunnen er zelfs dwangsommen worden opgelegd. Gelukkig hoef je er als ondernemer echt niet aan failliet te gaan om zuiniger om te gaan met energie. Sterker nog: veel maatregelen verdienen zichzelf binnen een paar jaar terug. Met deze 5 tips kan het energierekening al flink worden teruggebracht.

Leg als ondernemer uit waarmee je bezig bent (en voorkom polarisatie)

Ondernemers kunnen en moeten in actie komen tegen polarisatie. Aldus Jeroen van Glabbeek, ceo van technologiebedrijf CM.com. ‘Zeker nu het maatschappelijk middenveld steeds meer verdwijnt.’ En dus verenigde hij een paar honderd werkgevers in Brabant en ging zelf met een geel hesje de straat op. En doet hij zijn best om met zijn eigen bedrijf het goede voorbeeld te geven. Werkgevers moeten daar vaker met elkaar over praten, vindt hij. ‘Als ondernemer ben je op een bepaalde manier best eenzaam. Verandering in je eentje voor elkaar krijgen, is bijna niet te doen. Ik hoop dat het ondernemers lukt om zich op een manier te verenigen waarop we over dit soort dingen kunnen praten en dan ook kunnen doorpakken om echt wat te veranderen in de maatschappij. Want als wíj het niet doen, doet niemand het.’

Ja, ook in uw bedrijf lopen ze rond: laaggeletterden (dus help ze op weg)

Een urenstaat of vakantierooster invullen? Een website opzoeken of mailtje beantwoorden? Bij 1 op de 10 Nederlanders breekt het zweet uit als ze dat moeten doen: ze hebben moeite met lezen en schrijven. En als er zoveel mensen zijn voor wie dit een probleem is, werkt er vast ook iemand met laaggeletterdheid in jouw bedrijf. En dat geeft risico’s: op bedrijfsongevallen, stress en ziekteverzuim. Maar ook de arbeidsproductiviteit kan eronder lijden. Het taboe op laaggeletterdheid is groot, dus het is niet zo raar als je de signalen niet meteen herkent. Met deze 5 tips kom je een heel eind.

Herken kwaliteit (ook als het niet op jou lijkt) en omarm diversiteit

Nu even niet, we zijn er nog niet aan toe, een homogeen team werkt wel zo prettig en wat zouden de klanten wel niet denken? Allemaal redenen waarom er wél veel wordt gepraat over diversiteit maar er in de praktijk nog te weinig gebeurt. Aldus ondernemer Melvin Tjoe Nij. En het is nergens voor nodig, wat het is a) doodzonde om een hele pool van multicultureel talent links te laten liggen en b) zo ingewikkeld is het nu allemaal ook weer niet. Tips van een ervaringsdeskundige.

Bron: VNO-NCW / Opinieblad FORUM