Na recente invoering van PSD2-regels voor het delen van bankgegevens besluit Rabobank vandaag om in komende weken stapsgewijs de ‘PSD2-winkel’ voor financiële dienstverleners te openen. Dit besluit is conform de wens van de wetgever en Rabobank verleent zo toegang tot bankgegevens via zogenaamde API’s aan dienstverleners met een PSD2-vergunning. Op basis hiervan kunnen die bedrijven nieuwe diensten ontwikkelen. Zodra consumenten zelf expliciet toestemming geven voor het delen van gegevens, krijgen zij bijvoorbeeld eenvoudiger inzicht in hun geldzaken via apps. Rabobank zet deze stap na een half jaar uitvoerig testen.

Michiel Kwaaitaal, namens Rabobank verantwoordelijk voor betalingsverkeer: “Na een half jaar uitvoerig testen en proefdraaien met PSD2 zien wij tal van voorbeelden die grote potentie bieden voor zowel de consument als voor ondernemers. Door onze deuren te openen voor samenwerking met startups en andere bedrijven ontstaan vernieuwende diensten. Hiermee bieden wij consumenten meer overzicht, eenvoud en gemak in het regelen van hun geldzaken. Laten we met elkaar ervoor zorgen dat de consument optimaal hiervan kan profiteren.”

Testfase met 550 ontwikkelaars

Rabobank startte in september 2018 met een testomgeving voor financiële dienstverleners om de mogelijkheden van PSD2 te verkennen. In deze Developer Sandbox werken nu 550 ontwikkelaars met Rabobank samen om op basis van proefdata bijvoorbeeld nieuwe apps te bouwen. Deze apps kunnen bijvoorbeeld helpen in het op orde houden van het huishoudboekje of bij kredietverlening aan bedrijven.

Stap naar praktijk

Na een half jaar proefdraaien zet Rabobank nu de eerste stappen naar het toepassen van de technologie in de praktijk. Richting eind maart 2019 komen de eerste API beschikbaar voor dienstverleners met een PSD2-vergunning en stapsgewijs volgen in de weken daarna de andere Rabobank koppelingen. Voor Rabobank staat hierbij de veiligheid, zorgvuldigheid en betrouwbaarheid voorop. De consument houdt de volledige controle over zijn of haar bankgegevens en kan via de Rabo app de toegang met een druk op de knop beheren. Rabobank zal nooit klantgegevens delen zonder uitdrukkelijke toestemming van de consument zelf.

Rabo app: alle geldzaken in een oogopslag

Met PSD2 werkt Rabobank niet alleen aan innovatieve diensten met andere bedrijven. In de eigen Rabo app biedt Rabobank de plek voor de consument waar alle financiële informatie in een oogopslag te vinden is. Zodra andere banken hun koppelingen gereed hebben, kunnen bijvoorbeeld die bankrekeningen ook in de Rabo app worden getoond. En kunnen klanten het saldo van die rekening inzien, transactieoverzichten bekijken en ook betalen. Nu is dat al mogelijk voor rekeninghouders van bunq.

Nieuwe diensten in de dop

In de testomgeving Developer Sandbox zijn nu al voorbeelden te zien van diensten die later mogelijk gelanceerd worden voor de consument of voor zakelijke klanten. Aan de volgende zaken kan worden gedacht:

  • • Online financiële coach via een app, die altijd en overal actueel inzicht biedt op je bestedingen.
  • Extra actueel financieel inzicht voor ondernemers met rekeningen bij verschillende banken.
  • Een kredietservice voor bedrijven. Zo een dienst versnelt het aanvraagproces omdat ondernemers eenvoudiger hun kredietwaardigheid kunnen aantonen. Dat doen zij dan niet meer via aanvraagformulieren, maar door met een druk op de knop financiële data te delen.

Alexander Zwart namens Rabobank verantwoordelijk voor de Rabo app: “Wij blijven graag met vernieuwende bedrijven in gesprek om het beste aanbod te maken voor de consument. Als je ziet hoe snel de ontwikkeling van bankieren apps gaat bijvoorbeeld. Wat vijf jaar terug nog onmogelijk leek, werkt nu in de praktijk. We kunnen nu nog niet voorzien wat er over vijf jaar mogelijk is. Rabobank werkt daarom constant aan vernieuwing en meer inzicht in het belang van onze klanten.”

Bron: Rabobank

Gerelateerd nieuws:

DNB: “DNB start publiekscampagne nieuwe mogelijkheden bankrekening