Focus op DSO groeit door toenemend aantal faillissementen

Door stijgende faillissementscijfers en economische onzekerheid kunnen steeds meer klanten hun rekeningen niet betalen, signaleert een op de drie finance professionals (30%). Dat blijkt uit onderzoek van creditmanagementsoftwarespecialist Onguard onder ruim 300 finance professionals. Finance professionals geven aan dat de belangrijkste oorzaken van het niet kunnen betalen van rekeningen cashflowproblemen bij klanten (31%), administratieve vertragingen (23%) en het vertrek van contactpersonen (22%) zijn.

DSO blijft oplopen in 2025

Het uitblijven van betalingen heeft directe gevolgen voor de financiële resultaten van organisaties. Bij 35 procent van de finance professionals is de focus op het aantal dagen waarop facturen openstaan, Days Sales Outstanding (DSO), hoger dan voorheen. Dit komt mede door het stijgende aantal faillissementen. Het optimisme blijft nog even uit: achttien procent van de finance professionals verwacht namelijk dat de DSO in 2025 verder zal oplopen.

Maatregelen om betalingen te versnellen

Om die hoge DSO terug te dringen, nemen organisaties diverse maatregelen. De helft van de finance professionals (49%) geeft aan altijd persoonlijk te werk te gaan en klanten per factuur te benaderen. Verder maakt 29 procent gebruik van factoring, waarbij een externe partij de facturen direct betaalt en het risico op uitstel of niet-betaling overneemt. Een kwart van de finance professionals (23%) stelt periodieke betalingen in, waarbij klanten op vaste tijden betalen.

Adriaan Kom, managing director bij Onguard: “In een tijd waarin economische onzekerheid en faillissementen snel toenemen, kan een goed debiteurenbeheer het verschil maken tussen groeien of omvallen. De grotere focus op de DSO is dan ook heel terecht. Hoe eerder organisaties doorhebben dat het betaalgedrag van klanten afwijkt, hoe sneller hierop ingespeeld kan worden. Zorg er daarom voor dat facturatie direct na afronding van een dienst bij de klant ligt en bespreek vooraf duidelijk de betaalvoorwaarden. Het laatste wat een organisatie wil, is dat de liquiditeitsproblemen van de klant uiteindelijk jouw continuïteit in gevaar brengen. Door proactief grip te houden op je debiteurenbeheer, leg je niet alleen een stevige basis voor de financiële gezondheid van je organisatie, maar bouw je aan een toekomst waarin je echt vooruitkomt.”

Bron: Onguard