Het is een understatement om te zeggen dat omgaan met online/digitale mensen, methoden en middelen voor veel bedrijven nog steeds lastig is.

De volgende vragen hoor ik nog steeds regelmatig.

“Wat is de juiste online strategie vanuit onze bedrijfskoers?”
“Hoe kunnen we onze budgetten voor online beheersbaar houden?”
“Wat zijn de trends en ontwikkelingen die ons bedrijf verder kunnen helpen?”
“Met welke partij(en) moeten we wel/niet samenwerken?”

Daarbij komt dat in deze tijden van recessie veel bedrijven de broekriem aanhalen en er minder mogelijk is, terwijl juist nu online aanwezigheid zowel in de markt (extern) als voor je organisatie (intern) enorme voordelen biedt.

De vraag is alleen hoe je door de bomen het bos blijft zien en hoe je jouw online/digitale budget beheersbaar kunt houden en tegelijkertijd de vruchten kunt plukken van de laatste trends en ontwikkelingen. Hieronder zes tips hoe je tijd, energie en geld aan de juiste mensen, methoden en middelen besteedt en zo jouw online doelstellingen behaalt op zowel korte als lange termijn.

Tip 1 Bepaal je wensen, verwachtingen en doelen en deel die met je medewerkers en partners

Maak een heldere omschrijving van jouw online/digitale wensen en verwachtingen. Wat moet het jouw bedrijf uiteindelijk opleveren? Bijvoorbeeld:

– Vergroten van je naamsbekendheid (imago)
– Verhogen van traffic en conversie (meer bezoekers, van bezoekers klanten maken, relaties onderhouden)
– Meer en heldere communicatie/dialoog met jouw achterban (meer verbondenheid/ambassadeurschap)
– Verbeteren van je Return On Investement
– Verbeteren van je merkidentiteit (branding)
– Vergroten van effectiviteit binnen de organisatie (flexibel werken door mobiliteit)

Deel informatie over de jou gewenste bedrijfskoers zodat medewerkers en partners deze kunnen vertalen naar een online strategie/aanpak die bij jouw bedrijf past. Beschrijf wat je van partners en medewerkers (afdelingen) verwacht zodat er nooit onduidelijkheid kan ontstaan over inkoop, samenwerking, kwaliteit en rendement.

Tip 2 Doe een vooronderzoek en een klantenonderzoek en kijk bij branchegenoten

Je hoeft het wiel niet twee keer uit te vinden, tenzij je jezelf begeeft op onontgonnen terrein, een nichemarkt bijvoorbeeld. Bekijk websites en mobiele omgevingen van concullega’s en kijk wat je daarin aanspreekt of anders/beter zou willen doen. Vraag naar ervaringen van concullega’s, zoek uit met welke leveranciers ze samenwerken of huur een online expert in (zie tip 3).

Doe een klantenonderzoek en kom te weten waarvoor jouw doelgroep(en) in jouw online/digitale omgeving komen. Komt hij voor informatie? Komt hij iets kopen? Wil hij in contact met jouw bedrijf komen? Of iets anders. Weet wat er speelt bij jouw doelgroepen en stel daar jouw korte- en langetermijndoelen op af. Wat vinden zij van de klantvriendelijkheid van jouw huidige online omgeving? Is jouw online omgeving makkelijk in gebruik (usability)? Komen ze snel bij wat zij nodig hebben? Is jouw content wel relevant en persoonlijk? Of is die onoverzichtelijk, onsamenhangend en komt het niet overeen met de visie die je met jouw bedrijf voor ogen hebt?

Tip 3 Ga in zee met een online expert (generalist) die het complete spectrum overziet

Doe het in één keer goed en ga niet shoppen bij verschillende leveranciers die deeloplossingen aanbieden en pretenderen overal verstand van te hebben. Online heeft namelijk veel verschillende disciplines en daarom ook veel “specialisten”. Een bedrijf kan ze nooit allemaal in huis hebben. Dus een gouden tip. Weet je niet om welke reden je wat aanschaft? Zoek dan een partij die het hele online spectrum overziet en jou kan adviseren. Ga niet alleen af op het mooie portfolio. Weet zeker dat je met een deskundig online expert spreekt.

Tip 4 Zoek partners die inkoopvoordelen, continuïteit en kwaliteitsgaranties leveren

Als je jouw online omgeving wilt optimaliseren heb je altijd te maken met je interne organisatie (management, marketing, communicatie, sales en ICT) en de externe omgeving (de partners voor front en back-end, bijvoorbeeld: software, content, branding, visuals, social media, performance, hardware, infra, strategie). Zorg voor één aanspreekpunt dat jou ontlast en de katalysator is naar zowel jouw organisatie als naar de diverse partners. Dat zorgt voor duidelijkheid en synergie. Samenwerking dus. Zorg er tevens voor dat je een periodieke voortgangsrapportage krijgt en dat deze strookt met de uitgezette roadmap. Zorg ervoor dat je inkoopvoordelen, continuïteit en kwaliteitsgaranties krijgt van jouw partners. In de overeenkomst en SLA (Service Level Agreement) duidelijk omschreven strategische uitgangspunten. Er is namelijk een groot aanbod in online full servicebureaus of specialisten. Als je er geen verstand van hebt, of je hebt geen netwerk de hoek van “online leveranciers” huur een expert in. Die kent de weg en helpt jou om in één keer goed te beslissen. Dat scheelt je veel tijd, energie en geld.

Tip 5 Bereid je medewerkers op tijd voor op veranderingen

Zorg ervoor dat je personeel goed is voorbereid. Doe dat voordat jouw nieuwe online omgeving “live” gaat. Bijvoorbeeld als er nieuwe software in gebruik wordt genomen of als jouw medewerkers moeten weten hoe ze data moeten analyseren, e-mailcampagnes moeten opzetten, het nieuwe intranet of social media handboek gebruikt kunnen worden. De gelieerde partners moeten jouw medewerkers precies hebben uitgelegd hoe alles werkt. Tevens moeten zij klaarstaan voor ondersteuning. Dat is meestal afgesproken in de SLA.

Tip 6 Monitoren, creativiteit en focus op wat werkt

Zorg ervoor dat er iemand is die jouw online omgeving monitort zodat je altijd up to date bent van de vorderingen van jouw online doelstellingen en tevens voorbereid bent als er aanpassingen nodig zijn. Bijvoorbeeld bij veranderingen in de markt. Benoem de succesfactoren van jouw online omgeving en strategie, versterk en borg deze factoren en wees creatief met nieuwe ideeën. Binnen online zijn er voortdurend nieuwe mogelijkheden voor verbetering. Dit komt door de extreem hoge snelheid van de ontwikkelingen. Daarom is het altijd verstandig om “te grote schoenen te kopen”. Dit geeft je de ruimte om aanvullende technologieën te kunnen implementeren die jou helpen beter je business te bedrijven.

 

Bron: www.dutchalmighty.nl