Mensen die na 1 januari 2013 een contract voor mobiel internet afsluiten, krijgen een waarschuwing voordat hun databundel is verbruikt. Dat kan voorkomen dat zij onverwachts een hoge rekening krijgen waardoor ze in betalingsproblemen terecht kunnen komen.

Beter informeren

Dit schrijft minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) in een brief aan de Tweede Kamer. Telecomaanbieders KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone hebben, na overleg met het ministerie van EL&I, met elkaar afgesproken consumenten beter te informeren over hun mobiel datagebruik.

“Dat helpt te voorkomen dat consumenten opeens een torenhoge rekening moeten betalen,’ zegt Verhagen. ´Geen onaangename verrassingen meer omdat klanten zich er niet van bewust zijn dat ze meer MB’s gebruiken dan ze dachten.´

Downloaden van muziek

De 4 telecomproviders gaan hun klanten ten minste 1 keer tijdig waarschuwen, bijvoorbeeld met een waarschuwings-SMS. Vanaf 1 oktober 2012 worden klanten ook standaard geïnformeerd welk data-abonnement of databundel het beste past bij hun internetgebruik. Bij internetgebruik dat veel MB’s kost, zoalshet downloaden van films of muziek, kunnen mensen voordeliger uit zijn met een abonnement met een hoger datalimiet.

Bundel

Aanbieders van mobiel internet bieden steeds meer abonnementen waarbij de hoeveelheid dataverkeer (de bundel) is beperkt tot een maximum hoeveelheid megabites (MB). Wanneer consumenten over de MB-limiet heen gaan, wordt voor groter verbruik vaak een veel hoger tarief in rekening gebracht. De abonnees zijn zich hier niet altijd van bewust.

Bron: Rijksoverheid.nl