Dit jaar viert Credit Expo Nederland haar 20-jarig jubileum met als thema “20 jaar credit management in ontwikkeling: verleden, heden & toekomst”. In de aanloop naar deze mijlpaal geven we periodiek een credit professional het woord om stil te staan bij de belangrijkste ontwikkelingen die de Nederlandse Credit Management sector hebben gevormd. Deze week geven we het woord aan:

  • Arjan Stigter
  • Bedrijf: Ultimoo Incasso BV
  • Functie: CEO
  • Aantal jaren werkzaam in creditmanagement: 36

Loopbaan & hoogtepunten

Wanneer en waar ben je in de credit management sector begonnen en wat waren toen jouw verwachtingen?

Ik ben in 1989 als informatieanalist en kredietadviseur begonnen bij Dun & Bradstreet. Het was gewoon een baan en ik had eerlijk gezegd geen enkele verwachting. Feitelijk had ik ook geen idee waar ik mee begon of dat credit management überhaupt als vakgebied bestond. Via tal van functies bij diverse bedrijven ben ik steeds meer het vakgebied ‘ingerold’.

Wat zijn voor jou tijdens je loopbaan de belangrijkste trends en ontwikkelingen in credit management geweest?

Bij het incasseren is de menselijke maat veel meer een rol gaan spelen. Daarnaast zijn ook een verlaging van kosten voor debiteuren en meer begrip en flexibiliteit in de uitvoering van het incassoproces belangrijke ontwikkelingen geweest. Verder heeft digitalisering een zeer grote impact gehad, waardoor processen veel efficiënter zijn geworden. Reken maar uit: vroeger kon je enkel via een vaste telefoon of door het sturen van een brief met de debiteur communiceren, terwijl we nu over een uitgebreid scala aan communicatiemiddelen en technologieën beschikken. Waar je vroeger nog een acceptgiro moest invullen en op de post doen, kun je nu met één klik op je mobiel een betaling doen.

In hoeverre hebben deze trends en ontwikkelingen jouw werk als credit management professional beïnvloed?

Dat is enorm geweest en nog steeds. Het was en is belangrijk om mee te gaan met technische en maatschappelijke ontwikkelingen. Doe je dat niet dan loop je al snel achterop of ben je als bedrijf al gauw aan het einde van je levenscyclus.

Visie op het vakgebied

Over welke kennis en vaardigheden dient een credit manager anno 2025 te beschikken? 

Ik zou bijna zeggen, heb je even. Een credit manager moet anno 2025 veel in zijn mars hebben. Dan denk ik onder andere aan goede kennis van: financiële en commerciële processen, automatisering, weten hoe je AI verantwoord kunt toepassen, kennis van wet- en regelgeving en compliance, weten hoe je diverse communicatiemiddelen effectief kunt inzetten, kennis van data (management), goede onderhandelingsvaardigheden en gesprekstechnieken (de juiste vragen op het juiste moment kunnen en durven stellen), pragmatisme en wellicht ook een gezonde dosis humor.

Hoe kan een afdeling creditmanagement volgens jou echt impact maken binnen een organisatie?

Credit management moet dienend zijn aan de algemene doelen van een organisatie. Met verschillende afdelingen moet altijd worden gezocht naar de mogelijkheden om iets wel te (kunnen) doen. Risicoanalyse en de opvolging van afspraken zijn belangrijk, maar zakendoen is ook (bewust) risico’s nemen en daar moet een credit manager wel rekening mee houden. Nul risico bestaat niet, want als je dat zou nastreven dan werkt dat verlammend op klantgericht functioneren en groei van je organisatie.

Wat is jouw persoonlijke visie op de toekomst op het vakgebied?

Door ontwikkelingen op het gebied van AI, data en vergaande automatisering ontstaat er nog meer ruimte om echt maatwerk te leveren aan debiteuren die dat nodig hebben. Ons vak is nog steeds mensenwerk, krediet verlenen is al zo oud als de mensheid en dat gaat niet veranderen. Dat betekent ook dat credit management als vakgebied nog lang zal blijven bestaan. Hoe je krediet wilt verlenen en op welke manier je je risico’s beheerst gaat naar mijn inschatting wel veranderen. Er zal meer noodzaak zijn voor maatwerk, waarbij je rekening moet houden met de – financiële – (on)mogelijkheden van een klant. Daarbij maken we dynamisch gebruik van alle beschikbare (communicatie)middelen, maar wel met gebruik van je gezonde verstand en met een moreel kompas.

20 jaar Credit Expo 

Credit Expo viert dit jaar haar 20-jarig jubileum. Wat vind je van het event en welke tips heb je voor de bezoekers?

Sta open voor nieuwe dingen, wees nieuwsgierig en wees niet bang voor het gebruik van AI en data. Als je met zo’n instelling het vakgebied benadert dan kom je ook vooruit. Ook de klanten gaan hier op termijn allemaal in mee. Praten of communiceren met een robot waar dat kan en een mens als dat moet wordt de gewoonste zaak van de wereld. Tijdens Credit Expo kan je je goed laten inspireren en contacten opdoen, die je tezamen helpen om nog beter in je vak te worden.

Bron: Credit Expo

Ben je creditmanager en wil je ook graag jouw ervaringen delen in deze interviewreeks? Stuur dan een mail naar Marcel Wiedenbrugge: marcel@creditexpo.nl