
Dit jaar viert Credit Expo Nederland haar 20-jarig jubileum met als thema “20 jaar credit management in ontwikkeling: verleden, heden & toekomst”. In de aanloop naar deze mijlpaal geven we periodiek een credit professional het woord om stil te staan bij de belangrijkste ontwikkelingen die de Nederlandse Credit Management sector hebben gevormd. Deze week geven we het woord aan:
- Naam: Ingrid Beerta
- Bedrijf: Mitsubishi Logisnext Europe BV
- Functie: Credit Risk & Treasury Officer
- Aantal jaren werkzaam in creditmanagement: 20+ jaar
Loopbaan & hoogtepunten
Wanneer en waar ben je in de credit management sector begonnen en wat waren toen jouw verwachtingen?
Ik ben 1992 als debiteurenbeheerder begonnen bij de Nutsspaarbank in Den Haag. Van daaruit heb ik tal van functies in het debiteurenbeheer bekleed en heb ik mij steeds verder richting creditmanagement ontwikkeld. Ik ben langzaam het vak ingerold en had in het begin geen vooropgezet idee of verwachtingen.
Wat zijn voor jou tijdens je loopbaan de belangrijkste trends en ontwikkelingen in credit management geweest?
Met de ontwikkeling van internet en CRM en dergelijke zijn mijn werkzaamheden op sommige vlakken makkelijker geworden, zoals aanmanen en het (digitaal) beheer van het klantenbestand. Aan automatisering zit helaas ook een schaduwzijde, want met alle internetcriminaliteit wordt het er niet makkelijker op.
In hoeverre hebben deze trends en ontwikkelingen jouw werk als credit management professional beïnvloed?
Zoals ik al aangaf heeft automatisering en grote invloed gehad op de uitvoering van mijn werkzaamheden, maar criminaliteit blijft ook een onderwerp van continue aandacht en oplettendheid, zeker in een internationale omgeving.
Visie op het vakgebied
Over welke kennis en vaardigheden dient een credit manager anno 2025 te beschikken?
Mensenkennis en communicatie zijn essentieel. Het gaat niet alleen om jezelf en je eigen afdeling, maar ook de afdelingen waar je regelmatig contact mee hebt en uiteraard de klanten. Goed kunnen communiceren maakt ook de weg vrij dat je kan meedenken hoe zaken beter, slimmer of efficiënter kunnen. Per saldo zit je er met zijn allen om het bedrijf vooruit te helpen. Communicatie is key.
Hoe kan een afdeling creditmanagement volgens jou echt impact maken binnen een organisatie?
Ik zou een hele waslijst kunnen opnoemen, maar ik wil me beperken tot één woord: Communicatie (met een hoofdletter C). In mijn werk is communicatie van het grootste belang. Niet alleen communicatie met klanten, maar ook met collega’s (van diverse afdelingen).
Wat is jouw persoonlijke visie op de toekomst op het vakgebied?
Ik denk dat, ondanks alle AI en andere moderne ontwikkelingen, persoonlijke aandacht en communicatie de beste middelen zijn die we tot onze beschikking hebben. Onpersoonlijkheid is het grootste gevaar. We zijn mensen van vlees en bloed. Zakendoen is niet uitsluitend een rationeel proces, maar er zijn tal andere, vaak niet-rationele, emotionele en relationele aspecten die op de achtergrond een belangrijke rol spelen. Technologie is zeker nuttig en draagt bij aan meer efficiëntie, maar het kan persoonlijke menselijke interactie – wat zo belangrijk is in ons vakgebied – niet vervangen.
20 jaar Credit Expo
Credit Expo viert dit jaar haar 20-jarig jubileum. Wat vind je van het event en welke tips heb je voor de bezoekers?
Ik kom al jaren met veel plezier naar Credit Expo en ik vind het leuk om mijn VVCM-studiegenoten te zien en te netwerken. Als tip zou ik willen geven: ga gewoon genieten van de dag, kijk zo veel mogelijk rond en praat met mensen.
Bron: Credit Expo
Ben je creditmanager en wil je ook graag jouw ervaringen delen in deze interviewreeks? Stuur dan een mail naar Marcel Wiedenbrugge: marcel@creditexpo.nl