
Dit jaar viert Credit Expo Nederland haar 20-jarig jubileum met als thema “20 jaar credit management in ontwikkeling: verleden, heden & toekomst”. In de aanloop naar deze mijlpaal geven we periodiek een credit professional het woord om stil te staan bij de belangrijkste ontwikkelingen die de Nederlandse Credit Management sector hebben gevormd. Deze week geven we het woord aan:
- Marleen Post
- Bedrijf: Interface
- Functie: Credit Manager EMEA
- Aantal jaren werkzaam in creditmanagement: 15
Loopbaan & hoogtepunten
Wanneer en waar ben je in de credit management sector begonnen en wat waren toen jouw verwachtingen?
Ik ben begonnen in 2009 op de debiteurenafdeling van één van de business units van NH Hotels. Daar beheerde ik de debiteurenportefeuille van drie hotels, wat later werd uitgebreid naar vijf hotels. Ik had niet veel verwachtingen aangezien het vakgebied voor mij compleet nieuw was. Ik had het jaar daarvoor stage gelopen op het Nederlandse hoofdkantoor van NH Hotels vanuit mijn opleiding International Hospitality Management. De CFO die daar toentertijd zat, zag dat ik iemand was die graag een uitdaging had en daar ook resultaten in wilde zien. Hij adviseerde mij om deze stap te nemen en heeft daarmee de rest van mijn carrière gevormd.
Wat zijn voor jou tijdens je loopbaan de belangrijkste trends en ontwikkelingen in credit management geweest?
De wijze van contact hebben met je debiteur is in de loop der jaren niet zozeer veranderd, maar vooral uitgebreid. Toen ik begon werden aanmaningen enkel via de post verstuurd en konden wij alleen bellen met de debiteur. Tegenwoordig zijn er zoveel kanalen waarop er gecommuniceerd kan worden, dat het bijna een uitdaging is om het juiste kanaal te vinden dat het meeste resultaat gaat opleveren.
Daarnaast denk ik dat we juist aan de vooravond staan van de grootste ontwikkeling in credit management. Door AI verwacht ik dat ons vakgebied volledig zal veranderen op manieren die wij ons nu nog niet voor kunnen stellen.
In hoeverre hebben deze trends en ontwikkelingen jouw werk als credit management professional beïnvloed?
Ik denk dat deze mij enorm beïnvloed hebben en nog steeds doen. Het is belangrijk dat je hierin mee gaat en op de hoogte blijft van wat er in ontwikkeling is. Als je dat niet doet ga je kansen missen, waardoor je effectiviteit binnen het vakgebied steeds meer zal afnemen.
Visie op het vakgebied
Over welke kennis en vaardigheden dient een credit manager anno 2025 te beschikken?
Ik denk dat een credit manager tegenwoordig als een soort duizendpoot over de meest uiteenlopende kennis en vaardigheden dient te beschikken. Het vakgebied is zoveel meer dan ‘alleen maar’ debiteurenposten opvolgen. Je bent de vraagbaak binnen de organisatie, de probleemoplosser, de klokkenluider, de waakhond, de analist, de onderhandelaar, de procesbewaker, de adviseur, de coach en de verbindingspersoon.
Kortom: de credit manager van nu is een strategisch partner binnen de organisatie, met oog voor detail én voor het grotere geheel.
Hoe kan een afdeling creditmanagement volgens jou echt impact maken binnen een organisatie?
Dat is vooral afhankelijk van het DNA van de organisatie zelf. Bij Interface betekent dit dat je de verbinding zoekt: met debiteuren om tot duurzame afspraken te komen, intern met collega’s om processen te stroomlijnen, en in de data om proactief te sturen en risico’s te herkennen voordat ze problemen worden. Zo maak je écht het verschil.
Wat is jouw persoonlijke visie op de toekomst op het vakgebied?
Zoals ik eerder al benoemde, zie ik dat ons vakgebied alleen maar veelzijdiger wordt. In al de technologische ontwikkelingen blijft het daarom belangrijk om de menselijke benadering te behouden. Het tonen van oprechte aandacht is en blijft een krachtig instrument.
20 jaar Credit Expo
Credit Expo viert dit jaar haar 20-jarig jubileum. Wat vind je van het event en welke tips heb je voor de bezoekers?
Het is voor mij het event waar je even uit je dagelijkse routine stapt en volop inspiratie opdoet. Wat ik er zo aan waardeer, is de combinatie van inhoudelijke verdieping, actuele thema’s en de ruimte voor persoonlijk contact. Je ontmoet vakgenoten, wisselt ideeën uit en krijgt een frisse blik op hoe anderen het aanpakken.
Mijn tip aan bezoekers? Ga er niet alleen heen om ‘kennis op te halen’, maar neem ook de tijd voor het gesprek. Soms haal je uit een spontaan praatje bij een stand of na een lezing net dat ene inzicht dat je verder helpt. En vergeet niet: hoe digitaler ons vak wordt, hoe waardevoller het echte contact wordt.
Bron: Credit Expo
Ben je creditmanager en wil je ook graag jouw ervaringen delen in deze interviewreeks? Stuur dan een mail naar Marcel Wiedenbrugge: marcel@creditexpo.nl