Dit jaar viert Credit Expo Nederland haar 20-jarig jubileum met als thema “20 jaar credit management in ontwikkeling: verleden, heden & toekomst”. In de aanloop naar deze mijlpaal geven we periodiek een credit professional het woord om stil te staan bij de belangrijkste ontwikkelingen die de Nederlandse Credit Management sector hebben gevormd. Deze week geven we het woord aan:

  • Martin Neef
  • Bedrijf: Vattenfall
  • Functie: Manager Tijdig Betalen
  • Aantal jaren werkzaam in credit management: 6

Loopbaan & hoogtepunten

Wanneer en waar ben je in de credit management sector begonnen en wat waren toen jouw verwachtingen?

Eind 2018 was ik verantwoordelijk voor onze klantenservice in Alkmaar, waar toen – en nog steeds – veel operationele werkzaamheden voor incasso, schuldhulp en betalingsverwerking werden uitgevoerd. In een aantal jaar heb ik daar samen met mijn teamleiders mooie verbeteringen laten zien. Ik kreeg toen een telefoontje van de verantwoordelijke directeur, die ook veel ervaring had met credit management, met de vraag of ik verantwoordelijk wilde worden voor betalen en incasso. Wat mij vooral aansprak was dat ik in de functie niet alleen verantwoordelijk zou zijn voor interne processen, maar juist ook voor de externe contacten in een breed speelveld. Ik ging er toen vanuit dat ik voor het merendeel bezig zou zijn met het verbeteren van interne processen, maar uiteindelijk is daar wel een behoorlijke verschuiving in gekomen richting het maken van externe impact.

Wat zijn voor jou tijdens je loopbaan de belangrijkste trends en ontwikkelingen in credit management geweest?

De serie in Credit Expo gaat natuurlijk over 20 jaar, maar ook in deze 6 jaar zie ik al een aantal behoorlijke verschuivingen. De belangrijkste trend is de toegenomen maatschappelijke rol die wordt toegekend aan credit management. Hierbij gaat het vooral om de verantwoordelijkheid die je pakt en die je toebedeeld krijgt om zaken op te lossen. Bij de Coronacrisis, de energiecrisis en de noodzaak tot sociale incasso staat credit management opeens in de schijnwerpers in plaats van achter de coulissen. Tegelijkertijd is ook de mening over wat we zouden moeten doen, steeds luider geworden. Vanuit de politiek en ook maatschappelijke organisaties is er een continue stroom van meningen over aspecten van credit management, met name ook aanpassingen in wet- en regelgeving, die niet altijd gestoeld zijn op kennis en ratio. En uiteraard zijn ook digitalisering en automatisering niet meer weg te denken uit credit management, met volop kansen om de traditionele (order to cash) processen te verrijken met veel slimmere oplossingen.

In hoeverre hebben deze trends en ontwikkelingen jouw werk als credit management professional beïnvloed?

Aangezien de externe impact één van mijn drijfveren was om dit werk te gaan doen, waren dit zeker interessante ontwikkelingen. Uiteraard was het voor mij ook een zoektocht hoe ik (en mijn team) de aandacht moest verdelen tussen het zorgdragen voor interne processen en externe kansen en bedreigingen zo goed als mogelijk proberen te managen. Ik heb hierbij gekozen om een heel actieve externe rol op mij te nemen, ook omdat we vanuit Vattenfall als leverancier en schuldeiser een grote rol en invloed in de energiemarkt hebben. Daarnaast vind ik het heel belangrijk om goed te snappen wat er bij andere schuldeisers speelt, zodat ik daar in gesprekken met verschillende ministeries ook rekening mee kan houden. Zo ben ik in 2020 voorzitter geworden van de Schuldeiserscoalitie, was ik vanuit de schuldeisers penvoerder van het convenant vroegsignalering en heb ik in de energiecrisis een heel actieve rol gespeeld in de totstandkoming van het prijsplafond en Noodfonds Energie. Ik had eerlijk gezegd nooit van tevoren gedacht dat ik in deze functie bijvoorbeeld ook een aantal keer in het 8-uur journaal zou ‘optreden’. Voor mijn rol in de energiecrisis heb ik ook de waardering gekregen als Credit Manager van het jaar 2022.

Visie op het vakgebied

Over welke kennis en vaardigheden dient een credit manager anno 2025 te beschikken? 

Dat is wel een stuk breder dan in het verleden. Zeker als leidinggevende ben je vooral een verbinder, met uiteraard wel een goede dosis kennis van zaken. Deze kennis is niet alleen afkomstig vanuit de (zakelijke) processen, maar ook uit de uitvoering ervan. Signalen van de werkvloer zijn essentieel om mee te nemen in deze gesprekken. Ook het verbinden van meerdere interne en externe belangen, het begrijpen van het complexere speelveld met veel verschillende stakeholders zijn tegenwoordig erg belangrijk. Daarnaast is het noodzakelijk om goed op de hoogte te zijn van wet- en regelgeving, die regelmatig verandert. Zeker ook in een vroeg stadium, zodat je via informele en formele consultatie tijdig kan zorgen voor verbeteringen. Wat ik nog steeds heel belangrijk vind is dat ik zelf ook regelmatig de telefoon pak of meeluister. Zo blijf je goed op de hoogte van wat er speelt, blijf je met je voeten in de modder staan en kun je deze ervaringen weer intern en extern meenemen in de gesprekken over wat er moet gebeuren.

Hoe kan een afdeling creditmanagement volgens jou echt impact maken binnen een organisatie?

Vroeger was het vooral zaak om je eigen KPI’s te halen, nu gaat het veel meer om het continu verbreden van kennis en ervaringen om brede impact te maken. Dat kan door in de gehele keten te kijken wat er beter kan, bijvoorbeeld bij de werving en acceptatie (van nieuwe klanten), en niet alleen in het incassoproces. Ook door samenwerking met concurrenten, overheid en maatschappelijke organisaties kun je zaken oplossen die je als organisatie niet alleen kunt. Dat zien we bijvoorbeeld bij het Noodfonds en bij het afsprakenkader Sociaal Incasseren.

Wat is jouw persoonlijke visie op de toekomst op het vakgebied?

De brede maatschappelijke rol van incasso zal blijven – we zijn nu eenmaal een uitstekende graadmeter hoe het met huishoudens gaat. Daarbij hoort ook nog meer focus op de impact die we hebben. Dan gaat het met name om de individuele impact op onze klanten: hoe kunnen we ervoor blijven zorgen dat deze zo positief mogelijk is? Daarnaast zal automatisering en digitalisering steeds meer kansen bieden en er ook voor zorgen dat de credit manager van de toekomst nog bredere vaardigheden moet hebben. Die moet niet alleen financieel gericht zijn, maar ook mensgericht, verstand hebben van technologie en het is ook steeds belangrijker om een scherp oog te hebben voor maatschappelijke ontwikkelingen.

20 jaar Credit Expo 

Credit Expo viert dit jaar haar 20-jarig jubileum. Wat vind je van het event en welke tips heb je voor de bezoekers?

Vanaf 2019 ben ik een trouwe bezoeker van de Credit Expo. Het is altijd goed om de vele vakgenoten te zien en bij te praten. Daar hoort uiteraard een stabiele basis van exposanten en bezoekers bij. Goed om te zien dat die er altijd zijn! Ik maak zelf altijd op basis van een aantal onderwerpen een selectie van een beperkt aantal presentaties en ben verder vooral op de vloer om bij te praten en nieuwe contacten op te doen!

Bron: Credit Expo

Ben je creditmanager en wil je ook graag jouw ervaringen delen in deze interviewreeks? Stuur dan een mail naar Marcel Wiedenbrugge: marcel@creditexpo.nl