
Dit jaar viert Credit Expo Nederland haar 20-jarig jubileum met als thema “20 jaar credit management in ontwikkeling: verleden, heden & toekomst”. In de aanloop naar deze mijlpaal geven we periodiek een credit professional het woord om stil te staan bij de belangrijkste ontwikkelingen die de Nederlandse Credit Management sector hebben gevormd. Deze week geven we het woord aan:
- Raimond Honig MBA
- Bedrijf: Credit Management Instituut BV
- Functie: Managing Partner
- Aantal jaren werkzaam in creditmanagement: 32
Loopbaan & hoogtepunten
Wanneer en waar ben je in de credit management sector begonnen en wat waren toen jouw verwachtingen?
In 1993 ben ik gestart bij een Handelsinformatiekantoor (Business Control Services) en aansluitend heb ik eigen detacheringskantoor opgezet onder de naam Smit & Honig Groep. Naast Credit Management en Finance leverden wij ook IT detachanten. Het werd mij al snel duidelijk dat het vakgebied erg onontwikkeld was en dat we nog veel te doen hadden om een volwassen vakgebied te worden. Na de verkoop van de Smit & Honig Groep ben ik doorgegaan met ons opleidingsinstituut het Credit Management Instituut BV. Daar is ook direct de liefde ontstaan voor credit management, immers een vakgebied wat je zelf mee mag ontwikkelen is per definitie uitdagend. De verwachting was natuurlijk dat dit geen makkelijke opgave zou zijn omdat in veel organisaties credit management en of debiteurenbeheer niet gezien werd als een primair proces. Sales is in de meeste bedrijven het belangrijkst.
Wat zijn voor jou tijdens je loopbaan de belangrijkste trends en ontwikkelingen in credit management geweest?
De verschuiving van een adviesrol naar een beslissende rol (Strategisch Credit Management) en ook de verandering van ‘harde incasso’ naar socialer incasseren. Ook is de software in een goede ontwikkeling terecht gekomen en zijn we gaan onderzoeken hoe we steeds weer terugkerende werkzaamheden eenvoudig konden automatiseren. Met de opkomst van AI zal deze ontwikkeling enorm snel gaan en vraagt dit ook andere vaardigheden van de credit professional.
In hoeverre hebben deze trends en ontwikkelingen jouw werk als credit management professional beïnvloed?
Als Professional vanuit Consultancy en als opleider speelde dit een hele belangrijke rol, immers moet je als één van de eersten op de hoogte zijn van nieuwe trends en zo zorgde je voor meerwaarde bij klanten als je nieuwe zaken te brengen had. Dus die nieuwe trends hebben mijn werk binnen credit management zeker beïnvloed en doen dat nog steeds!
Visie op het vakgebied
Over welke kennis en vaardigheden dient een credit manager anno 2025 te beschikken?
Vroeger zochten we al naar het schaap met vijf poten, daar is nu een 6e digitale IT poot bijgekomen. Maar hoeveel we ook automatiseren, de menselijke factor zal altijd belangrijk blijven binnen ons vakgebied. Synthetiseren zal voor automatisering altijd lastig zijn en ook het zogeheten ‘fingerspitzengefühl’ is niet te automatiseren. In mijn optiek wordt de credit manager veel meer de credit business partner in organisaties om juist te adviseren en een bijdrage te leveren aan risicobeperking en winstoptimalisatie.
Hoe kan een afdeling creditmanagement volgens jou echt impact maken binnen een organisatie?
Naast de basis – lees processen, etc. – goed op orde te hebben, kan een afdeling credit management duidelijk meerwaarde bieden in de opbouw en versteviging van klantrelaties, risicobescherming en anticiperen op de snelle veranderingen in de markt. Er is behoorlijk wat te automatiseren, maar persoonlijk contact blijft altijd belangrijk, dus treedt in overleg en functioneer meer als een business partner. Kijk en vraag wat de organisatie van je nodig heeft om het beter te maken en maak daarmee het verschil. Lijstjes opleveren waar niemand naar kijkt voegt echt niets toe.
Wat is jouw persoonlijke visie op de toekomst op het vakgebied?
We krijgen duidelijk een verschuiving naar de rol van data en IT. Voorspellingen en betaaltrends worden belangrijker dan ooit. Ik denk dat financiering uiteindelijk een op zichzelf staand product gaat worden. Er komt meer integratie met de IT en de finance functie, meer business control achtig is mijn verwachting.
20 jaar Credit Expo
Credit Expo viert dit jaar haar 20-jarig jubileum. Wat vind je van het event en welke tips heb je voor de bezoekers?
Ik vind Credit Expo al 20 jaar een fijn event. Op 1 of 2 edities na heb ik ze allemaal bezocht of ik heb er als standhouder gestaan en ook spreker geweest. Ik was, als ik het mij goed herinner, de allereerste standhouder en spreker die zich had aangemeld toen Serge van Groningen dit initiatief in 2005 opstartte en de prettige samenwerking is altijd gebleven.
Bron: Credit Expo
Ben je creditmanager en wil je ook graag jouw ervaringen delen in deze interviewreeks? Stuur dan een mail naar Marcel Wiedenbrugge: marcel@creditexpo.nl