
Volgens de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het sentiment onder Nederlandse consumenten in juli iets minder negatief dan een maand eerder. De vertrouwensindex steeg van -36 in juni naar -32 in juli. Deze verbetering is met name toe te schrijven aan een minder somber beeld van de economie en een voorzichtige toename in de koopbereidheid.
Consumentenvertrouwen nog steeds ruim onder het langjarig gemiddelde
Ondanks de lichte stijging blijft het algehele consumentenvertrouwen met -32 duidelijk lager dan het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op -10 ligt. Sinds het begin van de metingen in 1986 noteerde het vertrouwen een piek van 36 in januari 2000, terwijl het dieptepunt werd bereikt in september en oktober 2022 met een score van -59. De index is gebaseerd op vijf indicatoren, waarbij per vraag het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt bepaald. Een volledig positief sentiment resulteert in een score van 100, volledig negatief in -100.
Minder pessimisme over economische vooruitzichten
Consumenten gaven in juli een minder negatief oordeel over het economisch klimaat dan in de voorgaande maand. De deelindicator voor het economisch sentiment steeg van -58 naar -52. Zowel de beoordeling van de huidige economische situatie als de verwachtingen voor het komende jaar lieten een lichte verbetering zien.
Koopbereidheid neemt voorzichtig toe
Ook op het vlak van koopbereidheid is sprake van een positieve ontwikkeling. In juli kwam deze indicator uit op -19, tegen -21 in juni. De beoordeling van de eigen financiële situatie, zowel in het verleden als in de toekomst, was minder negatief dan eerder. Daarnaast vonden consumenten het moment om grotere aankopen te doen iets minder ongunstig.
Bron: CBS