
Driekwart van de finance professionals (76%) voelt zich verantwoordelijk voor de financiële impact die het creditmanagementbeleid van zijn of haar organisatie heeft op andere organisaties. Dat blijkt uit onderzoek van creditmanagementsoftwarespecialist Onguard onder ruim 300 finance professionals. Zij erkennen daarmee dat dit beleid direct invloed heeft op de financiële gezondheid van klanten, waarmee de grens tussen zakelijke belangen en ethische verantwoordelijkheid vervaagt. Binnen organisaties leeft dit besef echter minder sterk: slechts 55 procent van de finance professionals stelt dan hun organisatie zich verantwoordelijk voelt voor de financiële impact van het eigen creditmanagementbeleid.
Dunne grens tussen financieel belang en ethiek
Is de financiële gezondheid van de eigen organisatie dan belangrijker dan die van andere organisaties? Voor de helft van de finance professionals wel. 48 procent geeft aan de eigen financiële gezondheid te prioriteren, ook als dit ten koste gaat van de financiële situatie van de klant. Hiermee lijkt ethische verantwoordelijkheid ondergeschikt aan de financiële belangen. Voor een derde van de organisaties (33%) geldt dit inderdaad. Meer dan de helft (61%) stelt echter dat beide aspecten even belangrijk zijn.
Om zo ethisch mogelijk te werken binnen het creditmanagementbeleid, passen sommige organisaties al hun aanpak per klant aan. Zij analyseren de financiële situatie van individuele klanten en stemmen het creditmanagementbeleid daarop af. Dit heeft minimale invloed op de liquiditeit van de eigen organisatie, volgens vijftig procent van de finance professionals.
Adriaan Kom, managing director bij Onguard: “De cijfers uit ons onderzoek laten zien dat finance professionals zich bewuster worden van de impact van hun creditmanagementbeleid – en dat is een positieve ontwikkeling. Door toenemende economische druk en groeiende maatschappelijke verwachtingen, is het namelijk essentieel dat organisaties werk maken van wat wij Corporate Financial Responsibility noemen. Dit is het verantwoord financieel handelen ten opzichte van klanten en partners. Daarvoor is een transparant creditmanagementbeleid noodzakelijk, waarin de individuele situatie van de klant centraal staat. Alleen zo gaan financiële gezondheid en verantwoord zakendoen hand in hand.”
Bron: OnGuard