Het lesprogramma MoneyWays helpt vo-scholieren en mbo-studenten om geldproblemen bespreekbaar te maken. Dat blijkt uit onderzoek naar de effecten van MoneyWays, dat het Verwey-Jonker Instituut samen met het Nibud heeft gedaan.

Een groot deel van het succes van MoneyWays wordt bepaald door de zorgvuldig geworven peer educators die de lessen geven. Zij hebben door hun leeftijd een goede klik met de deelnemers en zijn open over de financiële problemen die zij hebben gehad.

Praten over geld belangrijk

Uit het onderzoek blijkt dat met elkaar praten over algemene geldzaken de grote meerwaarde van MoneyWays is. Het praten over geldzaken in het algemeen maakt praten over geldzorgen mogelijk. Deelnemers krijgen niet alleen meer kennis over zaken waar ze vanaf hun achttiende verjaardag mee te maken krijgen, zoals verzekeringen en toeslagen, maar zij praten na de lessen ook vaker over geldproblemen en stellen meer vragen over het omgaan met geld.

Praten over geld is voor veel jongeren ingewikkeld, zeker als ze geen of te weinig geld hebben. De schaamte over geldgebrek en het hebben van schulden is groot, net als de angst om niet mee te kunnen doen met de rest. Jongeren zijn op hun achttiende financieel zelfstandig, maar lopen daarmee ook het risico op financiële problemen. Diversion en het Nibud hebben samen Moneyways in 2012 ontwikkeld.

Bron: Nibud