
Dit jaar viert Credit Expo Nederland haar 20-jarig jubileum met het thema “20 jaar credit management in ontwikkeling: verleden, heden & toekomst”. In de aanloop naar deze mijlpaal geven we periodiek een credit professional het woord om stil te staan bij de belangrijkste ontwikkelingen die de Nederlandse Credit Management sector hebben gevormd. Deze week geven we het woord aan:
- Martin van der Hoek
- Functie: consultant en docent kredietverzekering
- Aantal jaren actief in creditmanagement: 50
Vanaf 1975 is krediet voor mij een thema geweest dat elke dag herkenbaar was. Ik
ging toen als accountmanager werken bij de kredietverzekeringsmaatschappij NCM
(nu Atradius) en stapte in 1998 over naar wat nu Coface heet. Na mijn pensionering in 2012 werd ik eind 2013 voor vier jaar verkozen tot voorzitter van de VVCM, de Vereniging Voor Credit Management, die ik al kende sinds de oprichting in 1990.
In 2015 verscheen een door mij geredigeerd boek over kredietverzekering, “A Guide to Trade Credit Insurance”, een uitgave van ICISA, de International Credit
Insurance & Surety Association.
Sinds 2018 ben ik redacteur van “De Credit Manager” het magazine van de VVCM.
Eigenlijk beschouw ik mijzelf als een zij-instromer in credit management.
Kredietverzekering is één van de vormen van dienstverlening voor credit managers en
met die achtergrond beschouw ik mij als een supporter van credit management.
Vanaf 1975 zag ik hoe credit management zich ontwikkelde van een bijna statische
debiteurenadministratie tot een door automatisering versnelde communicatie met
leveranciers en afnemers in binnen- en buitenland.
Eind 70er jaren toonde de directeur van een middelgroot bedrijf mij een handgeschreven lijst met vorderingen op debiteuren, die hij elke week belde met de vraag wanneer zij die zouden gaan betalen. Hij noemde het de bijbel van zijn bedrijf. Vroeger schreef ik als account manager brieven aan mijn klanten. Nu is een e-mail al bijna een verouderde vorm van correspondentie.. Communicatie van kredietlimieten op papier werd vervangen door een data netwerk met behulp van telefoon en televisie. Internet liet nog op zich wachten.
Rond 1990 ontstond op het gebied van kredietverzekering de trend van internationalisering. Grote kredietverzekeraars werden multinationals en cross-border verzekeren werd steeds gewoner. Zelf ging ik naar Engeland om een vertaalde Nederlandse polis op de markt te brengen. Dienstverleners van credit managers zagen in, hoe zij konden bijdragen aan het succes van credit management. Informatie over de kredietwaardigheid van contractpartners, het verzekeren van kredietrisico’s, het incasseren van vorderingen, het stroomlijnen en up to date houden van credit management zijn daarvan voorbeelden. Als voormalig kredietverzekeraar noem ik de positieve trend in kredietverzekeringspolissen om het in polisvoorwaarden gebruikte jargon uit te leggen in een lijst met eenvoudige taal, toegevoegd aan die voorwaarden. Daarmee kwam een eind aan het potjeslatijn of de raadsels voor de credit managers.
Vanaf 2005 heeft Credit Expo 20 keer een vergrootglas gelegd op credit management en op alle takken van sport, die de credit managers in hun werk ondersteunen. Elk jaar wordt een actueel thema gekozen en kunnen bezoekers de talrijke stands bezoeken en gedurende de hele dag kiezen uit ruim 35 sessies, die aspecten van credit management aan de orde stellen.
Wat mij nog steeds bijzonder interesseert, is het juridische kader, waarbinnen credit
management zich ontwikkelt. Wetgeving heeft vaak de handicap achter te lopen op nieuwe ontwikkelingen. De toegankelijkheid van kredietinformatie, de voorgeschreven
betalingscondities, de wettelijke voorwaarden voor incasso, de faillissementswetgeving zijn enkele randvoorwaarden voor credit management. Trage wetgeving mag de nieuwe
ontwikkelingen niet frustreren. Spannend wordt het om mee te maken hoe kunstmatige
intelligentie hierop invloed zal hebben. Daarnaast zullen economische en geopolitieke ontwikkelingen voor de credit manager in pittige opgaven resulteren. Vaak hoor ik bij ingrijpende gebeurtenissen, dat sprake is van een kantelpunt. Credit managers merken de gevolgen daarvan en zij zullen zich erop moeten aanpassen.
Credit management heeft zich in de afgelopen 20 jaar voortdurend vernieuwd. Credit Expo houdt credit managers bij de les door een weerspiegeling van die vernieuwing. Zij kunnen daarvan ten volle profiteren, als een onbeperkte nieuwsgierigheid hun drijfveer is.
Bron: Creditexpo.nl