
Ondanks het aanhoudende personeelstekort, past slechts een vijfde van de werkgevers (19%) de arbeidsvoorwaarden aan om nieuw talent aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van expert in hr-inzichten Brightmine, uitgevoerd onder 420 hr-professionals. Zo is bijvoorbeeld de traditionele bonus nog erg populair: twee op de drie werkgevers (68%) bieden dit nog aan.
Total reward-strategie
Dat is opvallend, aangezien medewerkers juist steeds meer waarde hechten aan arbeidsvoorwaarden die bijdragen aan hun werkgeluk en persoonlijke ontwikkeling. Hier kunnen werkgevers aan voldoen met een total reward-strategie. Deze strategie combineert de tastbare aspecten van het arbeidsvoorwaardenpakket, zoals salaris en voordelen, met de ontastbare aspecten, zoals loopbaan- en ontwikkelingsmogelijkheden. Waarbij ook elementen zoals opleiding, ontwikkeling, vitaliteit, gezondheid en de werk-privébalans worden meegenomen om medewerkers aan te trekken en te behouden. Momenteel heeft slechts acht procent van de organisaties dit ingevoerd en is nog eens elf procent van plan om hiermee aan de slag te gaan.
Flexibele werktijden het populairst
Bij organisaties die al wel inzetten op modernere arbeidsvoorwaarden, zijn flexibele werktijden het populairst (71%). Daarnaast kiezen zij voor aandacht voor mentale gezondheid (45%) en het stimuleren van gezond gedrag (44%). Andere secundaire arbeidsvoorwaarden die populair zijn onder werkzoekenden, worden door organisaties minder vaak gekozen: 92 procent van de werkgevers geeft aan géén onbeperkt verlof aan te bieden of dit te overwegen, 89 procent doet niet aan betaalde sabbaticals en 63 procent biedt geen mogelijkheid tot werken vanuit het buitenland – en is dat ook niet van plan.
Sacha Luijkx, Head of Content bij Brightmine: “Het is opvallend dat, ondanks het aanhoudende personeelstekort, relatief weinig werkgevers hun arbeidsvoorwaarden aanpassen om nieuw talent aan te trekken. Medewerkers kijken vandaag de dag namelijk niet alleen meer naar de traditionele beloningsvoorwaarden, maar richten zich juist steeds vaker op secundaire arbeidsvoorwaarden. Om hen hierbij tegemoet te komen, is het belangrijk om in kaart te brengen welke arbeidsvoorwaarden voor medewerkers cruciaal zijn. Denk hierbij aan ontwikkelmogelijkheden, aantal dagen verlof en een goede werk-privébalans. Vervolgens kun je een total reward-strategie ontwikkelen waarin de juiste arbeidsvoorwaarden samenkomen die voldoen aan de behoeften van het bedrijf en de werknemers. Hiermee creëer je niet alleen een aantrekkelijker werkgeversimago, maar bouw je ook aan duurzame betrokkenheid en loyaliteit – precies wat organisaties nodig hebben in deze krappe arbeidsmarkt.”
Bron: Persberichten.com