
Bij twee derde van de Nederlandse organisaties (66%) is het creditmanagementbeleid zo ingericht dat het langdurige relaties met klanten en leveranciers bevordert. Dat blijkt uit onderzoek van creditmanagement software specialist Onguard onder ruim 300 finance professionals. Zo wordt bij 32 procent van de organisaties per klant of leverancier flexibel omgegaan met het maken van betalingsafspraken.
Sociale impact in creditmanagement vormgeven
Negentien procent van de organisaties past zelfs het gehele creditmanagementbeleid per relatie aan, om zo beter aan te sluiten bij hun specifieke situatie. Ook de wensen van klanten worden actief meegenomen in het creditmanagementproces: veertien procent van de organisaties vraagt klanten om feedback hierop.
Maatschappelijke reputatie
Creditmanagement wordt dus steeds socialer ingericht. Dertien procent van de organisaties vindt het dan ook zeer belangrijk om maatschappelijk zaken te doen en hanteert graag een sociaal creditmanagementbeleid. Meer dan de helft van de organisaties (63%) vindt het maatschappelijke aspect wel belangrijk, maar heeft ook andere beweegredenen om voor sociaal incasseren te kiezen.
Adriaan Kom, managing director bij Onguard: “Creditmanagement draait niet langer alleen om het incasseren van openstaande bedragen. Het gaat steeds meer om het zorgvuldig afwegen van financiële beslissingen, met oog voor klanten en leveranciers. Dit is een aanpak die we Corporate Financial Responsibility noemen, waarbij bedrijven hun creditmanagementbeleid afstemmen op de situatie en mogelijkheden van klanten, bijvoorbeeld met flexibele betalingsafspraken. Zo bouwen zij duurzame klantrelaties op en dragen zij bij aan een eerlijkere en verantwoordelijke financiële omgeving.”
Bron: OnGuard