Dit jaar viert Credit Expo Nederland haar 20-jarig jubileum met als thema “20 jaar credit management in ontwikkeling: verleden, heden & toekomst”. In de aanloop naar deze mijlpaal geven we periodiek een credit professional het woord om stil te staan bij de belangrijkste ontwikkelingen die de Nederlandse Credit Management sector hebben gevormd. Deze week geven we het woord aan:

  • Joris ten Westenend
  • Bedrijf: Sligro Food Group
  • Functie: Manager Accounts Receivable
  • Aantal jaren werkzaam in creditmanagement: 26

Loopbaan & hoogtepunten

Wanneer en waar ben je in de credit management sector begonnen en wat waren toen jouw verwachtingen?

Ik ben in de creditmanagementsector begonnen in 1999. In die tijd bestonden er nog papieren debiteurenkaarten die werden bijgewerkt na het boeken van de bank. Als schoolverlater heb je op dat moment niet veel verwachtingen. Ik had nog nooit van een “maantrein” gehoord. Trein op de maan? Wat heeft dit met een incassobureau te maken? Werken met een van de eerste e-mail toepassingen: Pegasus mail. Faxen via Xiop, want dan had je direct een PDF. Veel werd mij al vrij snel duidelijk. Deze eerste baan, bij wat inmiddels Modint Credit & Finance heet, was voor mij de kennismaking met creditmanagement, veel leren, veel ontdekken om erachter te komen dat debiteurenbeheer en incasso mij wel lag. Pas na 1 jaar, de overstap naar Graydon Detachering, werd ik effectief ondergedompeld in het creditmanagementwereldje en gegrepen door dit specifieke vakgebied. Toen nog bij bedrijven gezeten waar je Excel NAW-data koppelde met een Word aanmaningsbrief, afdrukken, logo papier in de printer, om de vervolgens handmatig in een envelop te stoppen en te versturen. Tijden zijn veranderd. Mijn verwachtingen destijds stonden met name in het teken van persoonlijke ontwikkeling en groei. Creditmanagementsoftware, in mijn geval OnGuard (DCMS/ICMS), was destijds een grote stap vooruit. Systemen die zelf acties genereerden, brieven en e-mails verstuurden. Een zegen. Van papieren cheques, veelal vanuit de Zuid-Europese landen, verzilveren naar instant payments nu. Een wereld van verschil.

Wat zijn voor jou tijdens je loopbaan de belangrijkste trends en ontwikkelingen in credit management geweest?

De belangrijkste trends voor mij zijn met name zaken die in mijn rol als Credit manager/Manager Accounts Receivable iets toevoegen. Creditmanagementsoftware. Je ziet hierin, met name de laatste tijd, veel ontwikkelingen die – mede – AI gedreven zijn. Slim(m)e(re) oplossingen, combinaties van toepassingen. Daarnaast Power BI. Beter (realtime) inzicht krijgen in data, zoals: terugkerende storno’s (welke verbanden zie je in bijvoorbeeld bepaalde periodes), kleine betalingsverschillen (incidenteel, terugkerend) en dashboards bouwen om dit inzichtelijk te maken.

In hoeverre hebben deze trends en ontwikkelingen jouw werk als credit management professional beïnvloed?

De trends en ontwikkelingen komen soms onverwacht en soms kom je er toevallig achter. Prettige oplossingen die het werk makkelijker maken. Verder ben ik (als financial) wat behoudend en zal mij niet direct scharen onder de early adopters. Eerst even de kat uit de boom kijken. Uiteraard wél openstaan voor vernieuwingen, trends en ontwikkelingen. Belangrijk hierin is om een team om je heen te hebben die ook de ruimte krijgt om zich hiermee bezig te houden en de mogelijkheid krijgt om aanbevelingen en implementaties te initiëren of te begeleiden.

Visie op het vakgebied

Over welke kennis en vaardigheden dient een credit manager anno 2025 te beschikken? 

Afhankelijk van de omvang van zijn/haar organisatie lijkt mij het aannemelijk dat je moet denken in de hoek van Power BI of vergelijkbare toepassingen. AI begint inmiddels ook uit te startblokken te komen, echter het effectief gebruiken lijkt nog maar kleinschalig te gebeuren.

Hoe kan een afdeling Credit Management volgens jou echt impact maken binnen een organisatie?

Binnen de Sligro organisatie is de afdeling Credit Management op verschillende onderdelen aanwezig om impact te maken. Denk hierbij aan deelname van salesmeetings, vaste rol bij overnames (debiteurenportefeuille), meegaan op klantbezoeken, delen van (gezamenlijke) successen bij OR en directie. Partner bij projecten voor het verbeteren van klantmasterdata, proactieve new business benadering en versnelde klant opstart (krediettoets, mandaatregistratie).

Wat is jouw persoonlijke visie op de toekomst op het vakgebied?

Persoonlijke visie…dat is een lastige. Geautomatiseerd uitbellen zijn we nog niet klaar voor, denk ik. Met name als ontvanger van het telefoontje. Persoonlijk contact met ondernemers/klanten blijft belangrijk in business to business. Mensen zijn snel geneigd om over te stappen en verder te zoeken. In creditmanagement betekent dit voor mij dat je ook relatiebeheerder bent zonder commerciële bevoegdheden. Verder zullen technologische ontwikkelingen ons helpen een beter inzicht te krijgen en mogelijk een voorspellende functie krijgen waardoor je tijdig kunt ingrijpen of helpen in situaties waar dat nodig is.

20 jaar Credit Expo 

Credit Expo viert dit jaar haar 20-jarig jubileum. Wat vind je van het event en welke tips heb je voor de bezoekers?

Het event is top. Ik kom er graag. Voornamelijk om te netwerken en deel te nemen aan de aangeboden sessies. Tips voor de bezoekers, maar ook voor standhouders: neem je klant mee naar de Credit Expo beursvloer. Ga daar samen staan, deel ervaringen. Hetzelfde geldt voor de expertsessies, inspiratiesessies en rondetafelsessies.

Bron: Credit Expo

Ben je creditmanager en wil je ook graag jouw ervaringen delen in deze interviewreeks? Stuur dan een mail naar Marcel Wiedenbrugge: marcel@creditexpo.nl