
Dit jaar viert Credit Expo Nederland haar 20-jarig jubileum met als thema “20 jaar credit management in ontwikkeling: verleden, heden & toekomst”. In de aanloop naar deze mijlpaal geven we periodiek een credit professional het woord om stil te staan bij de belangrijkste ontwikkelingen die de Nederlandse Credit Management sector hebben gevormd. Deze week geven we het woord aan:
- Willibrord van Leeuwen
- Bedrijf: Wolterskluwer
- Functie: Director Credit & Collections
- Aantal jaren werkzaam in creditmanagement: 30
Loopbaan & hoogtepunten
Wanneer en waar ben je in de credit management sector begonnen en wat waren toen jouw verwachtingen?
Ik ben in de jaren 90 begonnen in het vakgebied. Mijn ambities waren om meer invloed te hebben op en het verbeteren van het order to cash (OTC) proces.
Wat zijn voor jou tijdens je loopbaan de belangrijkste trends en ontwikkelingen in credit management geweest?
AI en robotica maken een enorme opmars en dit heeft gevolgen voor de invulling van diverse werkzaamheden. Wolters Kluwer past voor zichzelf en voor software voor klanten AI al jaren toe en de laatste tijd zien we daarin een versnelling. De introductie van toegepaste creditmanagementsoftware was eerder al van grote invloed geweest op de efficiency en effectiviteit van creditmanagement.
In hoeverre hebben deze trends en ontwikkelingen jouw werk als credit management professional beïnvloed?
Het korte antwoord is dat ik meer werk kan verrichten en mensen beter kan inzetten op die gebieden waar ze de meeste waarde toevoegen. Bovendien zijn we dankzij geavanceerde technologie (scoring, (realtime) data-analyse) sneller in staat om (financiële) risico’s te onderkennen.
Visie op het vakgebied
Over welke kennis en vaardigheden dient een credit manager anno 2025 te beschikken?
Als creditmanager zijn communicatieve vaardigheden – in de brede betekenis van het woord – van essentieel belang, zowel naar klanten als intern. Daarnaast is het belangrijk dat je binnen OTC over een helicopterview beschikt. Je moet de consequenties van je handelen goed kunnen overzien, niet alleen binnen je eigen afdeling, maar ook in samenwerking met andere afdelingen (finance, sales, klantenservice).
Hoe kan een afdeling creditmanagement volgens jou echt impact maken binnen een organisatie?
Je moet de functionele verbanden van processen (supply chain) binnen en buiten je organisatie goed begrijpen en daar vervolgens ook pragmatisch naar handelen.
Wat is jouw persoonlijke visie op de toekomst op het vakgebied?
Mijn verwachting is dat de automatiseringsgraad van de werkzaamheden binnen OTC nog verder zal toenemen, zeker door de komst van AI, robotica en geavanceerde analysemogelijkheden.
20 jaar Credit Expo
Credit Expo viert dit jaar haar 20-jarig jubileum. Wat vind je van het event en welke tips heb je voor de bezoekers?
Ik vind het een leuk event, waar met name voor nieuwkomers veel te halen valt (maar ik laat me altijd graag verrassen). Voor de bezoekers zou ik willen meegeven: Credit Expo is bij uitstek de plek om te netwerken, niet alleen met vakgenoten, maar ook met de aanwezige standhouders. Een welbestede dag, die ik van harte kan aanbevelen!
Bron: Credit Expo
Ben je creditmanager en wil je ook graag jouw ervaringen delen in deze interviewreeks? Stuur dan een mail naar Marcel Wiedenbrugge: marcel@creditexpo.nl