
Gen Z (1997-2010) wordt als nieuwe generatie geconfronteerd met financiële uitdagingen. Ze oriënteren en informeren zich namelijk wezenlijk anders op de financiële markt dan eerdere generaties. Dit blijkt uit het rapport ‘Gen Z: financiële keuzes in een veranderende wereld’ van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar de (financiële) uitdagingen van Gen Z. De AFM wil een dialoog stimuleren tussen financiële ondernemingen, beleidsmakers en toezichthouders met als doel om nieuwe generaties beter te ondersteunen in hun toetreding tot de financiële markten om zo het klantbelang optimaal te waarborgen.
In het kort
- Gen Z is financieel kwetsbaarder dan voorgaande generaties
- Gen Z is ontvankelijk voor content die betrouwbaar lijkt
- Houd rekening met Gen Z bij de inrichting van de online keuzeomgeving
Gen Z is financieel kwetsbaarder dan voorgaande generaties
Gen Z blijkt financieel kwetsbaarder te zijn vergeleken met voorgaande generaties. Deze kwetsbaarheid uit zich niet alleen in termen van inkomen en betalingsproblemen, maar wordt in belangrijke mate versterkt door gedragsmatige kenmerken zoals impulsiviteit, (online) sociale vergelijking, en een neiging naar snel en gemakkelijk. Het is daarom wenselijk dat de sector bij het ontwikkelen van producten, processen en communicatie rekening houdt met deze factoren om de kwetsbaarheid te ondervangen.
Gen Z is ontvankelijk voor content die betrouwbaar lijkt
Gen Z zoekt informatie voor een groot deel op de sociale media. Sociale media en YouTube zijn het populairst. Ook wordt veel informatie verkregen via leeftijdsgenoten. Gen Z is kritisch, maar ook ontvankelijk voor content die ‘oprecht’ en betrouwbaar lijkt, maar dat niet altijd is. De AFM spoort de sector aan om niet alleen begrijpelijk en transparant te communiceren, maar dit ook te doen via de kanalen die aansluiten bij het mediagebruik van Gen Z.
Houd rekening met Gen Z bij de inrichting van de online keuzeomgeving
Gen Z is de eerste volledig digitale generatie die zich op de financiële markten begeeft. Gen Z is zelfstandig, maar heeft tegelijk behoefte aan ondersteuning. Ze waardeert transparantie en controle, maar heeft ook de neiging om impulsief te handelen. De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken bij het ontwerp van processen en communicatie.
Bron: AFM