Jeffrey de Blieck heeft Digitale Communicatie aan Hogeschool Utrecht gestudeerd en werkte daarna als database manager voor verschillende bedrijven. Nu werkt hij bij Focum, waar hij als datamanagement expert het beste van mens en machine weet te combineren. Hij vertelt hoe je data optimaal inzet.

1. Een goed begin is het halve werk

In veel gevallen ben je afhankelijk van verschillende leveranciers van data. Om tot een goed totaalbestand te komen, is het handig als de diverse leveranciers de data aanleveren in een lay-out waar jouw systeem iets mee kan. Vraag in het voortraject alvast om record lay-outs en probeer de werkwijze uit met een testbestand. Dit voorkomt dat je bij de start tegen de spreekwoordelijke kinderziektes aanloopt.

2. De data is binnen, wat nu?

Vooral bij online leads is het van groot belang dat de data goed wordt gevalideerd. Met Agility valideren wij bij Focum alle binnengekomen bestanden. Daarmee filteren wij gegevens eruit waarvan we direct al zien dat ze niet serieus zijn. Denk aan ‘gaatjeniksaan@hotmail.com’ bijvoorbeeld.

Tijdens het importeren van de data wordt er al een grote slag gemaakt in het uniformeren van de data. Tussenvoegsels worden gescheiden van achternamen en adressen opgesplitst in straatnaam, huisnummer en toevoeging. Uiteindelijk houden we een ‘gewassen’ bestand met leads over.

3. Voorkom dubbelingen

Het doel van ontdubbelen is dat je niemand meerdere keren met dezelfde boodschap benadert. Ontdubbelen is vrij complex omdat het vaak om meerdere tabellen en meerdere ontdubbelingsleutels gaat. Ook moet je een prioriteit meegeven. Zijn bestanden van leverancier A kwalitatief beter dan die van leverancier B? Dan moeten de gegevens van leverancier A een hogere prioriteit krijgen.

Het is ook van groot belang dat je beseft wat voor type campagne je uitvoert en tegen welke registers je moet ontdubbelen. Denk aan het Bel-me-niet Register, Nationaal Overledenenregister en het Postfilterbestand. Daarnaast kunnen er diverse lijsten zijn van personen of bedrijven die niet mogen worden benaderd. En is er een bestand met bestaande relaties? Hen wil je niet als prospect benaderen.

4. Monitoren van de respons

Natuurlijk wil je monitoren hoe jouw zorgvuldig samengestelde data het doet. Niet alleen van het bestand als geheel, ook van specifieke lijsten die je hebt ingekocht of gehuurd. Stel dat de adressen van leverancier A betere resultaten opleveren dan die van B, dan wil je bij vervolgacties meer adressen van A hebben. Focum verzorgt scoring van data, zodat je precies weet welke data welke resultaten opleveren.

5. Meer uit je eigen database halen

Bestaande klanten houden, is makkelijker dan nieuwe klanten werven. Je eigen database met klantinformatie is van onschatbare waarde en vertelt een hoop over het gedrag van je klanten. Probeer dus zoveel mogelijk klantinformatie in je database op te slaan. Misschien is deze informatie zelfs interessant voor andere partijen met een vergelijkbare doelgroep. Ga dan wel na of de klanten hiervoor akkoord hebben gegeven.

6. Hou overzicht

Het allerbelangrijkste van data is overzicht. Zorg voor een duidelijke, logische structuur van je orders door alles in mappen te bewaren. En zorg dat je per campagne kan terugzien wat er met de data is gebeurd.

Bron: Focum.nl