De kredietverlening via Nederlandse fintechplatforms is in 2024 met 0,9 miljard euro gestegen tot een totaal van 4,4 miljard euro (+27%). Dat blijkt uit nieuwe cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB). Het grootste deel van deze groei komt voor rekening van leningen aan het midden- en kleinbedrijf (mkb), goed voor een stijging van 0,7 miljard euro. Daarmee neemt ook het aandeel van fintechs in de mkb-financiering verder toe.

Snelle groei van fintech-kredietverlening

Een fintechkredietplatform is een digitaal platform dat technologie inzet om kredietverlening buiten traditionele banken om mogelijk te maken. Deze platforms werken grotendeels online en gebruiken geautomatiseerde processen voor het beoordelen en verstrekken van leningen. Bekende namen zijn onder meer Mogelijk, Collin Crowdfund, New10 en Bridgefund. De verstrekte kredieten bestaan voornamelijk uit zakelijke leningen aan het mkb, waaronder vastgoedfinanciering, en in mindere mate uit consumentenkredieten.

Sinds DNB in 2021 startte met het publiceren van cijfers over fintechleningen, is het uitstaande bedrag ruim verdubbeld. Waar het totaal toen nog 1,8 miljard euro bedroeg, stond eind 2024 al 4,4 miljard euro uit.

Belangrijke rol in mkb-financiering

Fintechbedrijven vervullen een steeds grotere rol in de financiering van het Nederlandse mkb. Hun populariteit groeit door snelheid, toegankelijkheid en flexibiliteit. Door het gebruik van digitale aanvraag- en beoordelingsprocessen kunnen ondernemers vaak sneller terecht dan bij traditionele banken. Ook maken fintechs gebruik van alternatieve kredietvormen, zoals leningen waarbij de aflossing is gekoppeld aan de omzet.

Eind 2024 bedroeg het totaal aan mkb-leningen via fintechs 3,2 miljard euro, een stijging van 0,7 miljard ten opzichte van een jaar eerder (+27%). Ter vergelijking: bij de drie grootbanken (ING, Rabobank en ABN AMRO) daalde de uitstaande mkb-kredietportefeuille in 2024 juist met hetzelfde bedrag (-0,6%) tot circa 110 miljard euro.

Hoewel het aandeel van fintechs in de totale mkb-financiering nog beperkt blijft, nam dit toe van 2,2% naar 2,8%. In het segment van kleinere leningen – onder de 25.000 euro – ligt hun marktaandeel al boven de 8%. Binnen de groep van niet-bancaire financiers nemen fintechs inmiddels bijna een kwart van alle mkb-leningen voor hun rekening.

Platforms vooral actief als bemiddelaar

Het merendeel van de uitstaande fintechleningen (3,7 miljard euro) is verstrekt via platforms die optreden als bemiddelaar tussen kredietvragers en investeerders. Dit betreft vooral crowdfundingplatforms en investeringsplatforms die samenwerking zoeken met andere partijen. Zij brengen ondernemers en particuliere of zakelijke geldverstrekkers rechtstreeks met elkaar in contact.

In tegenstelling tot donatie- of reward-based crowdfunding gaat het hierbij uitsluitend om leningen. Opvallend is dat bijna de helft van het ingelegde kapitaal afkomstig is van huishoudens. Daarmee speelt particuliere financiering een belangrijke rol in de groei van dit segment.

Eigen financiering en kredietrisico

Naast de bemiddelende platforms zijn er ook fintechs die kredieten verstrekken vanuit eigen middelen of via een externe financieringslijn, bijvoorbeeld van een bank of investeerder. Deze categorie, goed voor circa 0,7 miljard euro, draagt zelf het kredietrisico en treedt daarmee op als directe kredietverstrekker. Daarmee onderscheiden deze platforms zich duidelijk van crowdfundingplatforms, waar het kredietrisico bij de investeerders ligt.

Snelle digitalisering en veranderende marktstructuur

De cijfers van DNB bevestigen dat de Nederlandse kredietmarkt in hoog tempo digitaliseert. Fintechs maken het financieringsproces sneller en transparanter, terwijl ze dankzij data-analyse en algoritmes nieuwe doelgroepen bereiken. Tegelijkertijd leidt deze ontwikkeling tot meer concurrentie en tot een verschuiving van marktaandelen tussen banken en niet-bancaire financiers.

Door hun digitale karakter kunnen fintechs beter inspelen op korte looptijden en lagere kredietbedragen, segmenten waar traditionele banken vaak terughoudend zijn. Daarmee voorzien ze in een duidelijke behoefte in de mkb-markt, maar hun groei maakt de markt ook complexer voor toezichthouders en investeerders.

Relevantie voor credit management

Voor credit management professionals laat de groei van fintechkredietverlening zien hoe sterk de mkb-financieringsmarkt verandert. De opkomst van digitale platforms vergroot de toegang tot kapitaal, maar brengt ook nieuwe risico’s met zich mee op het gebied van kredietbeoordeling, transparantie en informatie-asymmetrie.

Waar banken werken met uitgebreide klantdossiers en zekerheden, baseren fintechs hun kredietbeslissingen steeds vaker op real-time data, algoritmen en alternatieve databronnen. Dat kan de snelheid en efficiëntie verhogen, maar maakt de kwaliteit van data en monitoring cruciaal.

Voor zakelijke kredietverstrekkers en credit managers betekent dit dat samenwerking met fintechs kansen biedt voor snellere processen en betere risicospreiding, mits er voldoende aandacht is voor compliance, dataveiligheid en de betrouwbaarheid van kredietinformatie. De verdere digitalisering van financiering vraagt daarom om een vernieuwde kijk op risico-analyse, klantselectie en portefeuillebewaking.

Bron: De Nederlandsche Bank (DNB)


Credit Expo registratie