Op 27 mei 2025 heeft het programma Toegankelijk Bankieren het gezamenlijke ‘Plan van aanpak Intensivering Toegankelijk Bankieren 2025 en verder’ gepresenteerd tijdens het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB).

Het MOB heeft er vertrouwen in dat de extra inspanningen een positieve uitwerking op de toegankelijkheid van bank- en betaaldiensten zullen hebben. Dit plan, ontwikkeld in samenwerking met banken, belangenorganisaties, Geldmaat, Alliantie Digitaal Samenleven, de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en Betaalvereniging Nederland, richt zich op het verbeteren van de toegankelijkheid van bank- en betaaldiensten. Het plan is gebaseerd op drie pijlers: individuele aanpak van banken en Geldmaat, aanvullende collectieve aanpak, en continu verbeteren door effectiviteitsmetingen.

Banken en Geldmaat hebben beloofd dat basisbankdiensten en contact met banken veilig en toegankelijk zullen zijn. Ze streven ernaar bankzaken zo eenvoudig mogelijk te maken en bieden verschillende manieren om bankzaken te regelen. Voor klanten die moeite hebben met bankzaken, wordt er samengewerkt met maatschappelijke organisaties om hen beter te ondersteunen. Deze samenwerking zal in ieder geval tot 2030 voortduren, waarbij steeds meer organisaties worden betrokken om mensen effectief te helpen.

Het programma “Hulp Dichtbij” zorgt ervoor dat hulp bij bankzaken lokaal beschikbaar is. Samen met belangenorganisaties organiseren we bijeenkomsten, ondersteunen we helpers en geven we veel uitleg over de hulp die de banken en Geldmaat bieden. Dit doen wij ook tijdens de Week van Digitaal Meedoen in november. Met bijvoorbeeld advertenties in landelijke en regionale bladen maken we hier meer over bekend. Zo bouwen we met elkaar aan het organiseren van hulp in de buurt. Het doel is dat dit in 2030 is opgezet en vanaf dan zelfstandig kan doorgaan, zodat iedereen toegang heeft tot veilige en toegankelijke bankdiensten.

Meer over onder andere het rapport en Hulp Dichtbij lees je op de website van Toegankelijk Bankieren.

Bron: NVB