Nederlandse organisaties zijn zich internationaal bezien te weinig bewust van de risico’s die hun bedrijfsvoering bedreigen. Voor de top 10 risico’s geldt dat Nederlandse organisaties zich minder goed voorbereiden dan wat internationaal de norm is.

Voor het risico waarvan internationaal de meeste organisaties wakker liggen – reputatieschade – hebben veel Nederlandse bedrijven geen plan klaarliggen om het risico te beheersen. Dat blijkt uit de Global Risk Management Survey, een tweejaarlijks onderzoek van risico-adviseur en verzekeringsmakelaar Aon. In het onderzoek werden wereldwijd meer dan 1.400 CEO’s, CFO’s en risk managers ondervraagd, waarvan 124 uit Nederland.

Opvallende verschillen in de top 10 risico’s

De risico-top 10 van Nederlandse organisaties verschilt op meerdere plekken van die van de rest van de wereld. Opvallend is dat cyberrisico’s niet in de top 10 staan (plaats 12), terwijl dit risico internationaal voor het eerst een top 10 notering kent (plek 9). Ook het risico op bedrijfsonderbreking (plek 18 in Nederland versus 7 internationaal) en schade aan een van de eigendommen (plek 24 versus 10) worden in Nederland lager ingeschat dan internationaal het geval is.

“Het Nederlandse bedrijfsleven is zich in vergelijking met de rest van de wereld meer bewust van de risico’s van disruptieve bedrijfsmodellen zoals Uber en Airbnb,” zegt Alex van den Doel, Managing Director bij Aon Global Risk Consulting. Dat blijkt onder meer uit twee risico’s die in de Nederlandse top 10 hoger staan dan internationaal: toenemende concurrentie (plaats 2 versus plaats 4) en gebrekkige innovatie (plaats 4 versus plaats 6).

Bron: www.aon.com/netherlands