In het afgelopen jaar ondernam 63 procent van de Nederlandse organisaties geen stappen om het creditmanagementbeleid te wijzigen. Dat blijkt uit onderzoek van creditmanagement software specialist Onguard onder ruim 300 finance professionals. Het uitblijven van wijzigingen betekent echter niet dat het beleid onbesproken blijft. Meer dan de helft van de finance professionals (56%) geeft aan dat de organisatie waarvoor zij werken regelmatig de effectiviteit van het creditmanagementbeleid evalueert.

Maatwerk belangrijke factor

Bij zo’n evaluatie wordt niet alleen gekeken naar de interne effectiviteit van het creditmanagementbeleid, maar ook naar de klantgerichtheid ervan. Zo wordt bij 59 procent van de finance professionals in hun organisatie actief besproken hoe zij klanten door middel van het creditmanagementbeleid zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Dat resulteert in maatwerk: 55 procent van de organisaties sluit bijvoorbeeld een persoonlijke overeenkomst met iedere klant of leverancier.

Afstemmen op klantrelatie

Naast ondersteuning op maat in de vorm van persoonlijke afspraken, stemmen organisaties het creditmanagementbeleid ook af op de relatie met de klant. Zo kiest 48 procent voor een andere procedure bij organisaties waar ze al langere tijd mee samenwerken. Ook is de omvang van de klant bepalend: dertien procent gebruikt een andere procedure bij kleinere organisaties (minder dan 50 medewerkers) dan bij grotere organisaties (meer dan 250 medewerkers).

Adriaan Kom, managing director bij Onguard: “Creditmanagement gaat al langere tijd verder dan alleen het strak inrichten van interne administratieve en financiële processen. Een effectief creditmanagementbeleid draait inmiddels om maatwerk en klantgerichtheid, maar bovenal om Corporate Financial Responsibility: het verantwoord financieel handelen ten opzichte van klanten en partners. Dit vereist een gerichte aanpak. Begin daarbij met het categoriseren van klanten: wie zijn vaste klanten en welke zijn nieuw? Stel voor iedere klant een individuele risicoanalyse op om te beoordelen welke betaalafspraken gemaakt moeten worden. Evalueer vervolgens periodiek de kredietwaardigheid, zodat de afspraken waar nodig bijgesteld kunnen worden. Hanteer hierbij gelijke uitgangspunten bij vergelijkbare klanten. Bied daarnaast nooit betalingsvoorwaarden aan waarvan je weet dat de klant daar waarschijnlijk niet aan kan voldoen. Dat komt niemand ten goede. Zo werk je aan sterke en langdurige klantrelaties en je eigen financiële stabiliteit.”

Bron: Onguard