Insolventie of een naderend faillissement is zowel voor de betrokken onderneming als voor de leveranciers slecht nieuws

Vooral als er ook nog roerende zaken aanwezig zijn, die (nog) niet volledig betaald zijn. Vaak moet er snel gehandeld worden om de schade te beperken. In dat soort situaties biedt 24-7 Support uitkomst.

24-7 Support is een full service concept in het insolventietraject waarin drie ondernemingen op het terrein van opsporing en onderzoek, veiligstellen, transport en opslag alsmede taxatie en verkoop nauw samenwerken.

In dit interview spreek ik met Sjoerd Zeijlemaker, Equipment Specialist bij ABN AMRO Lease en klant van 24-7 Support en Vincent van der Linden, accountmanager bij 24-7 Support, over deze bijzondere vorm van dienstverlening.

Kunnen jullie iets over jezelf vertellen?

Sjoerd: ‘Ik werk bij ABN AMRO Lease als equipment specialist op de afdeling Asset Management. ABN AMRO Lease is een algemene leasemaatschappij voor bedrijfsmiddelen. Een deel van mijn verantwoordelijkheid is ervoor te zorgen dat er voorzieningen zijn, zodat objecten die uit een faillissement terugkomen voor onze afdeling Bijzonder Beheer kunnen worden veiliggesteld. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het schrijven van het leasebeleid voor onder andere de objectgroep personenauto’s en bedrijfswagen.‘

Vincent: ‘Ik werk als accountmanager bij 24-7 Support en houd mij dagelijks bezig met het bewerken van de (grote) markt, waar het product van 24-7 Support goed bij aansluit. Mijn belangrijkste taak is het leggen van contacten met diverse soorten potentiële klanten en hen de meerwaarde van onze dienstverlening te laten zien. Het leuke van mijn werk is dat er geen vergelijkbare aanbieders zijn die over een dergelijke unieke propositie beschikken. Ook kunnen delen van de dienstverlening afgenomen worden en dat zorgt ervoor dat er bijna altijd wel een aansluiting te vinden is.’

Wat voor soort klanten bedient 24-7 Support?

Vincent: ‘Onze klanten zijn afkomstig uit diverse branches, waaronder automotive, kredietverstrekkers, incassobureaus, gerechtsdeurwaarders, advocatenkantoren en overheidsinstellingen. Hoewel onze klanten qua activiteiten sterk van elkaar verschillen, wordt de 24-7 Support dienstverlening op min of meer dezelfde wijze ingezet. Neem als voorbeeld de automotive branche. Wij werken voor diverse leasemaatschappijen, waarvoor wij voertuigen terughalen waarvan de leasetermijnen niet voldaan zijn.

Daarnaast sporen we ook gestolen voertuigen op. Advocatenkantoren die faillissementen afhandelen, treffen bij de inboedel ook vaak voertuigen aan. Voor de cliënt is het belangrijk dat de opbrengst zo hoog mogelijk is. Een gemiddelde advocaat heeft echter over het algemeen geen kennis van de autobranche en is er totaal niet op ingericht om bijvoorbeeld 10 bedrijfswagens snel en effectief (tegen de beste prijs) te verkopen. De eerste uitdaging begint al met de vraag waar voertuigen gestald moeten worden. 24-7 Support neemt dit hele proces uit handen en zorgt voor een marktconforme opbrengst van de voertuigen.’

Op de televisie zie je wel eens programma’s over REPO mannen, die auto’s van wanbetalers opsporen en soms op ietwat agressieve wijze in beslag nemen. Is de realiteit net zo ‘spectaculair’?

Vincent: ‘Nee zo gaat dat in Nederland gelukkig niet. Er zijn uiteraard wel eens bijzondere gevallen, maar agressiviteit wordt altijd vermeden. Het veiligstellen gaat zonder uitzondering in overleg met de deurwaarder, die bij de beslaglegging aanwezig is. Wanneer een voertuig wordt ingevorderd is er natuurlijk wel vaak weerstand en in veel gevallen nemen we het voertuig zonder sleutels mee. Onlangs was er een gefinancierde auto waarvan de eigenaar het niet meer zag zitten. In een keurig briefje gericht aan de kredietverstrekker meldde hij “De auto staat op aankomst parkeren, row 49 wooden shoes klompen”. Wij gaan de auto dan ophalen, maar dat is vaak wel zoekwerk. Na het afrekenen van € 500 voor het parkeren konden we de auto meenemen. De klant was met de noorderzon vertrokken.’

Waarin onderscheidt het 24-7 Support concept zich?

Vincent: ‘Zoals de naam al aangeeft kunnen wij 24 uur per dag, 7 dagen per week binnen 30 minuten op elke gewenste locatie in Nederland zijn om voertuigen veilig te stellen. Voor alle activiteiten is er 1 aanspreekpunt en dat is een uniek gegeven. Deze trajecten worden normaal gesproken altijd door meerdere partijen uitgevoerd en dat levert voor de opdrachtgever veel werk op. Bij 24-7 Support hoeft de opdrachtgever slechts één telefoontje te plegen. Nadat de diverse afdelingen van 24-7 Support hun werkzaamheden hebben afgerond, wordt de opbrengst naar de rekening van de opdrachtgever overgemaakt. Kortom, de klant hoeft zich geen zorgen meer te maken en onze specialisten zorgen voor de afronding van een verantwoord en optimaal proces.’

Het verkoopproces van ingevorderde of in beslag genomen voertuigen wordt verzorgd door FleetSelect Online Autoveilingen, dat onderdeel uitmaakt van het 24-7 Support concept. Op dit platform, dat in 2000 is gestart, zijn zesduizend autobedrijven actief, zowel kopers als verkopers. Aan het woord is Sjoerd Zeijlemaker, Equipment Specialist bij ABN AMRO Lease en klant van 24-7 Support.

Wat is er bijzonder aan de online veiling van Fleetselect?

Sjoerd: ‘Fleetselect heeft vooral op het gebied van auto’s en bedrijfswagen een ongekend grote afzetmarkt. Het is een online veiling, die de mogelijkheid biedt om vanaf iedere locatie een auto op te nemen en te verkopen. Het koperspubliek is heel groot, want het is een goed gekende online veilingpropositie. Zij hebben voor ons de mogelijkheid ontwikkeld om onder toezicht een verkoop te kunnen laten plaatsvinden. Het is vooral de reikwijdte die Fleetselect voor ons interessant maakt, zodat we verzekerd zijn van de best mogelijk opbrengst. Dat sluit perfect aan bij mijn taak binnen ABN AMRO Lease om de verkoopopbrengst te maximaliseren tegen zo min mogelijke kosten. 24-7 Support ondersteunt ons uitstekend in deze doelstelling. ‘

Hoe beoordeel je de samenwerking met 24-7 Support?

Sjoerd: ‘Zoals gezegd, kom ik pas in beeld zodra de goederen getransporteerd zijn en verkocht moeten worden. Met name bij de verkoop merk je dat 24-7 Support in samenwerking met Fleetselect een hele snelle, zeer goede propositie heeft voor de verkoop via internet. Snelle en duidelijke verslaglegging, goede rapportage en snelle administratieve afhandeling kenmerken de samenwerking. Binnen 30 dagen zijn de objecten verkocht en hebben we de opbrengst binnen.

Wat ook bijzonder is, is dat Fleetselect heel erg goed is in het (snel) bepalen van de waarde van een object dat wij hebben teruggekregen. Zij kunnen ons snel een officieel rechtsgeldig taxatierapport leveren, waardoor wij een correcte inschatting kunnen maken voor de waarde van ons object.’

Bron: www.creditexpo.nl